nieuws

Coca-Cola Zero beste introductie in super

Formules

Coca-Cola Zero beste introductie in super

DOETINCHEM – Coca-Cola Zero is de best verkopende
introductie in de supermarkten van het afgelopen jaar. De mannencola van ’s
werelds grootste frisdranken volgt hiermee befaamde introducties als Vanish Oxi
Action en Mona Boordevol op.

Dat blijkt uit de Intro Top 20 van IRI Nederland en maandblad Foodmagazine.

Coca-Cola Zero zet wekelijks 277.500 euro om, wat het product een van de

succesvolste introducties van de afgelopen jaren maakt. De mannencola blijft de

nummer twee op de lijst, eveneens een drank, overigens maar net voor.

Chocomel en Optimel Control

Chocomel Hot draait met een omzet van 269.000 maar net iets minder omzet

dan winnaar Coca-Cola Zero. Daarmee verslaat de choco-variant voor de Senseo

alle andere Senseo-introducties van het afgelopen jaar ruimschoots. De nummer

drie op de lijst is eveneens een opvallende drank: Campina’s Optimel Control.

Dit product dat het hongergevoel moet tegengaan kende een zeer succesvolle

lancering. Toch is de gemiddelde weekomzet van 169.100 euro aanzienlijk lager

dan de nummers een en twee uit de Intro Top 20.

Boycot en leveringsproblemen

Opmerkelijk is dat de omzet van alle drie de winnaars nog aanmerkelijk

hoger had kunnen zijn. Coca-Cola Zero werd bijna een half jaar lang geboycot

door Superunie en met Albert Heijn lag de frisdrankgigant eveneens in de clinch

over de distributie van zijn merken. Chocomel Hot en Optimel Control kenden

beide door een overvloedige vraag leveringsproblemen in de eerste weken na de

introductie.

Goed introductiejaar

Volgens IRI Nederland was 2007 opnieuw een goed introductiejaar in de

supermarkt. De lijst over 2007 bevat aanmerkelijk hogere weekomzetten dan 2006 –

en dat was ook al een goed jaar. De totale omzet van de twintig beste

introducties is zelfs hoger dan ooit tevoren. Opvallend is dat er veel

gezondheids- en gemaksproducten in de Top 20 zijn terechtgekomen. Toch doen ook

producten voor het echte genieten het nog steeds goed. De gezondheidstrend komt

terug in producten met minder suiker, vet, brood met extra vezels en zelfs een

product om minder te eten.

Lees ook:

Intro Top

20 nr. 1 t/m 10

Intro Top

20 nr. 11 t/m 20

Reageer op dit artikel