nieuws

Koelpresentatie zit bomvol contrasten

Formules

ETTEN-LEUR – De ontwikkeling van de gekoelde zelfbedieningsmeubelen staat
bol van de contrasten. Enerzijds is er de hang naar kostenbesparing en
milieubescherming. Anderzijds wil formulemanagement de producten het liefst in
een volledig open en toegankelijk meubel presenteren. Maar dat is dan weer
funest voor het rendement.

Welke kant dit precies op gaat, is moeilijk te voorspellen. De gemeente

Amsterdam schrijft handhavingsbrieven om supermarkten te bewegen hun

koelmeubelen overdag met glas af te dekken. Het hoogste rechtscollege moet daar

nog uitspraak over doen.

Nauwelijks bewegingEr zit nauwelijks beweging in de

wereld van de gekoelde zelfbedieningsmeubelen. In grote lijnen althans. De

gekoelde slagerstoonbanken van vele tientallen jaren terug hadden immers

dezelfde taak als de meubelen van nu: het aanbod van producten op een lage

temperatuur presenteren, zodat de houdbaarheid beter wordt gegarandeerd.

Stevige beroering

Wie achter die façade speurt, ontdekt echter een wereld in stevige

beroering. Zoals de verandering van afmetingen bijvoorbeeld. Twee, drie jaar

terug was een presentatiediepte van tachtig centimeter de absolute norm. Vrijwel

elk verticaal koelmeubel kende die afmeting. Dat beeld is stevig aan het

kantelen. Er worden kasten gebouwd met een diepte van zeventig en van zestig

centimeter, terwijl ook een diepte van vijftig centimeter inmiddels is

gesignaleerd.

Versbeleving versterken‘Dat versterkt de

versbeleving’, oordeelt Kees Peeters. Hij is commercieel manager Bedrijfskoeling

bij de Fri-Jado Installatiegroep en heeft in die hoedanigheid elke dag met de

supermarktwereld te maken. ‘Kortere koelschappen wekken de indruk dat de klant

beter in contact komt met de producten. Producten die achterop een plank van

tachtig centimeter liggen, die zie je als klant eigenlijk nauwelijks. Dat wil

formulemanagement niet meer. Iedereen heeft de mond vol van versbeleving en ook

de gekoelde presentaties gaan daarin mee. De presentatie mag absoluut geen

afbreuk doen aan de versuitstraling van de winkel.’

BasketballerNog zoiets: voorheen waren de verticale

meubels altijd 2,05 meter hoog. Vijftien tot tien jaar geleden kwam daar

verandering in en gingen de formules vaker kiezen voor 2,25 meter. Zodoende

konden de winkels, uit kostenoverweging, meer producten op dezelfde meters

presenteren. ‘Nu komt formulemanagement daar op terug. Want 2,25 meter is

natuurlijk geen hoogte. Dan moet je de lengte van een basketbalspeler hebben,

wil je het product gemakkelijk kunnen pakken.’

EnergieverbruikMaar misschien nog wel belangrijker in

de wereld van de koelmeubelen zijn thema’s als energieverbruik, rendement en

milieubescherming. Die thema’s moet je bovendien niet geïsoleerd beoordelen, die

moet je ook taxeren in relatie met de bedoelingen van formulemanagement. Dat

blijkt een bron van tegenstrijdigheden. Bij Fri-Jado in Etten-Leur staat een

proefopstelling van een verticaal koelmeubel die is ontdaan van de bovenkoven.

Daarmee is dus een meubel ontstaan bestaande uitsluitend uit een achterwand en

liggende schappen. Het ontbreekt dus als het ware aan een dak bovenop het

meubel.

Laag rendement‘Dit komt in feite niet eens uit onze

eigen koker, dit is heel nadrukkelijk de wens van formulemanagement. Wil je de

producten op de schappen gekoeld houden, dan vergt dat nogal wat van de

geforceerde luchtstromen. Technisch is het allemaal mogelijk, maar het meubel

kent een relatief laag rendement. En ik vraag me af hoe zich dat gaat verhouden

met de maatschappelijke ontwikkelingen. Er bestaat nu al regelgeving die heel

nadrukkelijk aanstuurt op een lager energieverbruik. Onder een nieuwe regering,

zeker onder een centrumlinkse coalitie, krijgt dat punt op de agenda nóg meer

aandacht. Dat is een heel delicaat punt.’

VraagstukPakweg vijftien jaar geleden stond de

gesloten keten hoog op de prioriteitenlijsten. Dat punt is nu volledig

dichtgetimmerd: de keten, vanaf de fabrikant tot en met het koelmeubel, is nu

volledig gesloten. Nu zijn alle ogen gericht op rendements- en

milieuvraagstukken. Dat is niet alleen een kwestie van bedreigingen. Op dat vlak

zijn net zo goed belangrijke ontwikkelingen geboekt, zoals warmteterugkoppeling.

Verschillende supermarkten onder de Plus- en Jan Linders-vlag zijn namelijk

uitgerust met vloerverwarming die is gekoppeld aan de koelinstallatie. Die

supermarkten hebben dus geen extra energie nodig om de vloer op aangename

temperatuur te krijgen.

KoudemiddelenAnder internationaal aandachtspunt is het

gebruik van koudemiddelen. De overheden van Zwitserland, Denemarken en Luxemburg

willen chemische koudemiddelen volledig uitbannen. Ook de rest van de Europese

landen gaat daarin volgen, is de verwachting van Peeters, die erbij vertelt dat

er twee alternatieven zijn voor chemische middelen: CO2 en ammoniak. ‘Ik weet

niet wat de standaard gaat worden, maar ik verwacht onherroepelijk extra

aandacht voor natuurlijke koudemiddelen.’

Reageer op dit artikel