nieuws

‘Ik mis functional food binnen suikerwerk

Formules

‘Ik mis functional food binnen suikerwerk

De categorie suikerwerk groeit, maar het kan nog
beter, denkt Mathilde van der Vliet, category manager zoetwaren bij C1000. Ze ziet kansen voor verantwoorde producten die een positieve boodschap uitdragen en voor producten die bijdragen aan gezondheid, uiterlijk of energie.

De afzet van suikerwerk is vorig jaar stabiel

gebleven, terwijl de omzet licht steeg. De consument kiest vaker voor wat

duurdere items, stelt Mathilde van der Vliet. Als category manager zoetwaren bij

C1000 is ze behoorlijk tevreden over

de prestaties in de

C1000-supermarkten.

‘We hebben een goede

fairshare-positie met suikerwerk

in de

markt en laten dezelfde groei

zien

in de categorie als het

landelijke

beeld.’

Landelijke trends

Suikerwerk lift goed mee op de landelijke trends. ‘We zien een trend naar

genieten. Genieten van lekker eten, ook in de zin van genieten van het leven. In

het geval van kinderen bijvoorbeeld plezier te maken. Er zouden dan ook meer

concepten moeten komen die snoepen en plezier maken combineren. Denk aan

combinaties van snoepproducten met non-food.’ De trend naar verantwoord en

gezondheid is ook in snoep te zien. ‘Kansrijk zijn met name de initiatieven die

gezondheid op een positieve manier benaderen en niet het probleem benadrukken.

Dat is mijns inziens ook de reden dat ‘light’ in snoep en drop mislukt is. Je

moet de consument niet te sterk wijzen op het feit dat snoepen slecht voor hem

is. Snoepen moet vooral fun blijven!’

Functional food

De volgende stap wordt ‘functional food’, ook in snoep. ‘Dus producten die

echt bijdragen aan gezondheid, uiterlijk, ontspanning of energie. Dit soort

producten mis ik nu nog binnen suikerwerk.’ Ook in de zin van transparantie

wordt verantwoord volgens Van der Vliet belangrijker. ‘Consumenten willen weten

hoe producten vervaardigd worden en dat leveranciers daar hun

verantwoordelijkheid voor nemen. Pure producten en verpakkingen gaan aan belang

winnen. Ook afzien van reclame die zich specifiek richt op kinderen past

daarin.’

Kauwgom grote winnaar

Van der Vliet roept kauwgom uit tot de grote categoriewinnaar van het

afgelopen jaar. De meeste groei is er voor leveranciers die de trends hebben

weten te combineren. ‘Mentos, een nieuwkomer op de kauwgommarkt, en het merk

Stimorol hebben voor een enorme groei in de markt gezorgd. Ook Redband Truly

presteert goed.’ Andere introducties redden het domweg niet. ‘Veel

impulsproducten hebben een korte levenscyclus. Van producten die niet op tijd

vernieuwen zakken omzet en afzet weg en die verdwijnen dan uit ons

assortiment.’

Aansluiting op verzorgingsgebied

C1000 streeft ernaar om in suikerwerk een goede aansluiting te vinden op

het verzorgingsgebied. Daarom worden specifieke keuzes gemaakt in de

schapindeling. ‘Als de winkel in een kinderrijk gebied zit, verkopen we meer

echte kinderproducten, zoals spekjes of uitdeelverpakkingen. Is het Umfeld juist

meer 50-plus zonder kinderen, dan willen we de nadruk leggen op bijvoorbeeld

luxere dropvarianten of keelverzorgers. Op dit moment lopen er pilots met

winkels die zich toespitsen op verschillende doelgroepen. Ook met het private

label proberen we onze verschillende doelgroepen te bedienen, te beginnen met

gezinnen met kinderen.’

Reageer op dit artikel