nieuws

Analyse: Spar winnaar buurtsupergevecht

Formules

Analyse: Spar winnaar buurtsupergevecht

DOETINCHEM – De samenvoeging van Meermarkt, Attent en
Spar binnen één organisatie is de eerste stap in een groter proces. Uiteindelijk
hebben de buurtsupers alleen een kans als ze met één sterke formule
overblijven. Dat is haast vanzelfsprekend de sterkste formule van de drie: Spar.
Distrifood.nl bekijkt de gevolgen van deze opmerkelijke
transactie.

Meermarkt en Attent hebben al jaren veel moeite om de marktgroei bij te

houden. De formules hebben een flinke optater gehad van de prijzenslag, hebben

als winkels van beperkte grootte toch al de wind tegen en hebben vanuit Sligro

eigenlijk nooit echt de steun gehad die nodig was. De aandacht ligt bij Sligro,

vooral na de overname van een deel van de Edah-winkels, nadrukkelijk op de

ombouw naar Em-Té en Golff en niet op de buurtsupers.

Spar onder SperwerOnder leiding van Sperwer heeft Spar

het een stukje beter gedaan dan de concurrentie. De omzet steeg vorig jaar met 4

procent naar 540 miljoen euro, iets minder dan de marktgroei van 4,3 procent. De

opening van nieuwe winkels droeg hier overigens sterk aan bij, autonoom groeide

de winkelomzet met 2,6 procent. De doelstelling voor de komende jaren is het

bijhouden van de marktgroei.

Spar in bewegingTerwijl rond Attent en in mindere

mate ook Meermarkt de afgelopen jaren sprake was van een oorverdovende stilte,

was Spar een formule die volop in beweging was. De lancering van de

gemaksformule Spar Express, een nieuwe formule voor op campings (Spar &joy)

en de forse opknapbeurt voor de reguliere winkels onder de noemer Spar Champions

League zijn duidelijke signalen dat Spar een formule is waarin geïnvesteerd

wordt.

Drie formules in de lucht

Voorlopig zullen de drie formules wel naast elkaar blijven functioneren. In

een toelichting op de samenvoeging zegt financieel directeur Huub van Rozendaal

van Sligro keurig dat ‘alle opties worden opengehouden’. Het feit dat alle

winkels met zelfstandige ondernemers werken, die lang niet allemaal zin hebben

in de investeringen die met een ombouw gemoeid zijn, zorgt ervoor dat de

formules Meermarkt en Attent voorlopig nog niet uit het straatbeeld zullen

verdwijnen.

EénformulebeleidOp de iets langere termijn is het

echter een onvermijdelijke ontwikkeling. Directeur Harrie ten Have van Spar liet

daar enkele maanden geleden in een interview met het blad Foodmagazine weinig

twijfel over bestaan. ‘Wij zijn als directie van Spar van mening dat als je een

buurtsupermarkt professioneel in de markt wil zetten, dat je dat alleen maar

kunt doen op basis van schaalgrootte’, zei hij. Daarbij wijst hij op zaken als

logistiek, formuleontwikkeling en inkoopvoordeel.

Volwaardig alternatiefHet is in het interview net

alsof hij al vooruitkeek naar de organisatie zoals die na de samensmelting met

Meermarkt en Attent gaat ontstaan. ‘Als wij een vuist kunnen maken met

vijfhonderd winkels in de Nederlandse markt, dan kunnen we een heel goed en

volwaardig alternatief bieden aan de consumenten in onze marktgebieden, zodat

zij helemaal geen aanleiding hebben om naar grootschalige supermarkten toe te

gaan’, aldus Ten Have in Foodmagazine.

Vuist makenDoor de samenwerking en eventuele

samensmelting van deze drie buurtsuperformules kan Spar Holding de vuist gaan

maken waar Ten Have over sprak. Daarmee wordt de basis gelegd voor

het antwoord op enkele belangrijke kwesties. Sligro is van zijn kleine

grut af, Spar krijgt in één klap de omvang om zijn plannen te realiseren en we

krijgen antwoord op de vraag of de buurtsupermarkt inderdaad nog een plek heeft

in het Nederlandse supermarktlandschap. Een belangrijke vraag die voorlopig

onbeantwoord blijft is hoe CoopCodis en Van Tol met hun formules gaan

reageren op de dominante positie van de Spar-formules in

buurtsuperland.

Lees ook:


href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1id/49709/_desktopLabel/distrifood/_pageLabel/tsdi_page_formules/index.html”>Spar,

Attent en Meermarkt smelten samen



href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1channel/101/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1id/49711/_desktopLabel/distrifood/_pageLabel/tsdi_page_formules/index.html”>Edah-deal

voorbode buurtsuperalliantie



href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsdi_page_formules/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1id/49735/_desktopLabel/distrifood/index.html”>’Hier

worden buurtsupers sterker van’



href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsdi_page_formules/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1id/49701/_desktopLabel/distrifood/index.html”>Sligro

koopt zich in bij Spar

Reageer op dit artikel