nieuws

AH niet overtuigd van narrowcasting

Formules

AH niet overtuigd van narrowcasting

OEGSTGEEST – In de nieuwe pilotwinkel van Albert Heijn in Oegstgeest
probeert de marktleider nieuwe vormen van narrowcasting uit. Een uitrol naar
alle vestigingen is nog ver weg.


Bij narrowcasting wordt getracht met behulp van korte reclamespotjes op grote

of kleine beeldschermen het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden. Commercieel

directeur Sander van der Laan van Albert Heijn zegt dat de narrowcasting-test

die in Oegstgeest wordt uitgevoerd ‘een aparte proef binnen de

pilotsupermarkt is.’ De Zaanse supermarktketen voert ook bij de andere

winkelformats als AH XL, AH to go en de huidige AH-formule proeven uit met

beeldschermen op de winkelvloer.

Papieren communicatieAlbert Heijn heeft in Oegstgeest

het Kies & Kook-concept uitgebreid met Kies & Wok en Koken Met. Voor dat

laatste concept hebben vijf topchefs, waaronder Jonnie Boer van

sterrenrestaurant De Librije in Zwolle, maaltijdcomponenten samengesteld voor

een luxe tweepersoonsdiner. Albert Heijn communiceert de nieuwe gerechten niet

met informatieve filmpjes in de winkel. In plaats daarvan hangt er aan het

koelmeubel een rekje met vijf verschillende foldertjes. Daarin wordt de klant

verwezen naar de website AH.nl voor

filmpjes waarin Jonnie Boer en consorten uitleg geven over de bereiding.

Op ooghoogte‘Het is niet makkelijk om narrowcasting

onder de knie te krijgen. In de nieuwe winkel in Oegstgeest is papier nog ons

belangrijkste middel voor instore communicatie, maar narrowcasting is veel dynamischer’, zegt

Van der Laan. De AH-directeur wil niet te veel prijsgeven over de resultaten die

zijn behaald dankzij promotie op beeldschermen. ‘Uit consumentenonderzoek komen

weinig negatieve reacties. Wat wel opvalt, is dat de beeldschermen op de ene

plaats totaal niet opvallen, terwijl klanten ze elders op de winkelvloer wel

zien. Wat we wel hebben geleerd, is dat ze op ooghoogte moeten hangen.’

Forse investering Volgens Van der Laan moet nieuwe technologie van

toegevoegde waarde zijn wil AH het uitrollen over alle supermarkten. ‘Bij ruim

zevenhonderd winkels gaat het om een forse investering.’ Hij noemt zelfscanning

als een voorbeeld van een goede technologie voor supermarkten. ‘In onze winkels

met zelfscanning wordt 30 tot 35 procent van de transacties door de klanten zelf

gescand.’

Bekijk ook:


href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/tsdi_photovideo_winkelreportages1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fbr___2Fphotovideo___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_photovideo_winkelreportages1/tsdi_photovideo_winkelreportages1channel/1501/tsdi_photovideo_winkelreportages1selectedCategoryId//tsdi_photovideo_winkelreportages1id/48524/_desktopLabel/distrifood/_pageLabel/tsdi_page_loketten_reportages_winkelreportages/index.html” >Fotoreportage

AlbertHeijn-pilot in Oegstgeest

Lees ook:


href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_formules1id/48503/_desktopLabel/distrifood/_pageLabel/tsdi_page_formules/index.html”>AH

opent nieuwe pilot in Oegstgeest

Reageer op dit artikel