artikel

Zomerrapport 2013: ranglijst

Formules

Bekijk hier de ranglijst van het Zomerrapport 2013. Albert Heijn XL regeert opnieuw het Zomerrapport. Voor de derde keer op rij en de achtste keer in negen edities staan de grootste winkels van de marktleider bovenaan de ranglijst.

Zomerrapport 2013: ranglijst

1) Albert Heijn XL

Voor de achtste keer in negen edities eindigen de grootste supermarkten van AH bovenaan. Daarmee legt de formule definitief beslag op de huidige wisselbeker. Het rapportcijfer valt wel iets lager uit dan in het Kerstrapport. Vooral op het gebied van de goede versafdeling valt de klantwaardering lager uit, al blijft het nog wel de nummer 1. Ook in netheid, assortiment en kwaliteit scoort geen formule beter dan AH XL. Zorgwekkend voor AH XL is dat de formule zowel op aantrekkelijke aanbiedingen als in lage prijzen het iets minder doet. Omdat de uitdager van december. Jan Linders, een grotere stap achteruit maakt, is de eerste plek van AH XL, toch vaster dan zes maanden geleden.

2. Hooglvliet
Hoogvliet beschikt al jaren over een grote groep tevreden klanten die de formule een hoge positie op de ranglijst bezorgen. De keten met het hoofdkwartier in Alphen aan de Rijn staat nu echte rop een historische tweede plaats. De netheid van de winkels krijgt een hogere waardering van klanten, terwijl Hoogvliet het ook op het gebied van ruime keuze beter doet. Op geen enkel deelaspect is Hoogvliet de koploper, maar vooral in de aspecten die van doen hebben met de uitstraling van de winkels, scoort Hoogvliet consequent in de top 5. Zes maanden geleden werd Hoogvliet in dit blad ‘Rintje Ritsma van de supermarktbranche’ genoemd en de allround-prestaties voeren Hoogvliet nu naar een ongekend hoge positionering. De vooruitgang in algemeen rapportcijfer is maar 0.06, maar het levert twee plaatsen winst op de ranglijst op.

3. Jan Linders
Jan Linders had een Kerstrapport om trots op te zijn. Op vrijwel alle aspecten boekte de keten vooruitgang en op de tweede plaats leek het van oorsprong Limburgse keten zelfs de suprematie van AH XL te gaan bedreigen. Deze trend zet zich in het Zomerrapport niet voort. Op het gebied van netheid van de winkels en kwaliteit van de productne wordt de formule lager gewaardeerd, waardoor het algehele rapportcijfers 0.15 punt lager uitvalt en het zilver wordt ingeruild voor brons. Hoewel de aspecten ‘wachttijden bij de kassa’ en ‘aanwezigheid alle artikelen’  niet meetellen voor de ranglijst, is het opvallend dat Jan Linders op beide vlakken een lager rapportcijfer krijgt. De formule was al de keten die volgens de eigen klanten het vriendelijkste personeel had en die waardering is nu alleen nog maar gestegen, naar een sublieme 8.2.

4/5 Jumbo
Jumbo valt in dit Zomerrapport net als twee jaar geleden van het podium af, al is het nipt. Dat komt niet door een dramatische verslechtering in de waardering door de eigen klanten, Jumbo scoort zelfs marginaal een hoger rapportcijfer dan in het Kerstrapport. Opvallend is dat Jumbo iets hoger wordt gewaardeerd voor de aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen dan een half jaar geleden. Podiumplaatsen zijn er op aspecten als netheid, assortiment en vriendelijk personeel. Het blijft een bijzonder solide rapport en dat is knap voor een formule die zo explosief is gegroeid en nog veel meer groei voor de boeg heeft. In dit rapport lopen ook de eerste omgebouwde C1000-winkels mee.  Het wordt de komende jaren interessant om te volgen welke invloed de toestroom van nieuwe klanten gaat hebben op de rapportcijfers. Vooral het verschil in waardering voor ‘aanbiedingen’ met C1000 blijft erg groot.

4/5 Nettorama
Nettorama is weer terug op de plek waar de formule zich thuisvoelt, als absolute voordeelkampioen. In het Kerstrapport werd de formule nog afgetroefd door Lidl, maar nu is Nettorama weer de formule met de hoogste waardering op dit vlak. De klanten van de formule geven Nettorama maar liefst een 8 voor de lage prijzen en een 7,8 voor de aantrekkelijke aanbiedingen. Geen keten in het land doet het beter. Dit sterk verbeterde prijsimago gaat bovendien niet ten koste van de kwaliteit, want ook op dit vlak krijgt Nettorama een hogere waardering. Alleen AH XL doet het beter in kwaliteit dan Nettorama. Die veer kan de directie in Oosterhout zich op de hoed steken. Ten opzichte van de andere formules in de top van de ranglijst blijft Nettorama wel achter op het aspect ‘netheid’. Als de formule zich de komende maanden op dat vlak zou weten te verbeteren, krijgt Nettorama zicht op de eerste podiumplaats sinds het Kerstrapport van 2008.

6. Deen
Deen lijkt de weg omhoog weer te hebben gevonden. De Noord-Hollanders stonden nog niet zo lang geleden op de tweede  plaats, maar waren in het jongste Kerstrapport afgezakt naar de achtste plaats. Nu staat de keten weer op de zesde plaats en  wist de formule zich op bijna alle aspecten te verbeteren. In ‘aanbiedingen’, ‘vriendelijk personeel’ en ‘versafdelingen’ behoort Deen nu weer tot de absolute top in Nederland. Daarmee legt Deen mogelijk de kiem voor een nieuwe aanval op de top van de ranglijst. De vakjury van de ING Retail Jaarprijs vond Deen afgelopen jaar al de beste supermarktketen, nu de klanten nog.

7. AH Supermarkten
De reguliere supermarkten van Albert Heijn krijgen een beter rapportcijfer, maar worden gepasseerd door Deen en moeten op de ranglijst dus een plaatsje prijsgeven. Opvallend is dat de marktleider zich verbetert op het gebied van lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen. Het voortdurende gehamer op prijs in de reclamecampagnes werpt dus zijn vruchten af. AH doet het inmiddels in aanbiedingen bijna even goed als ‘grote broer’ AH XL en op prijs zelfs nog iets beter. Daarmee is het  merkwaardige feit dat klanten dezelfde prijzen en aanbiedingen bij XL een hoger cijfer gaven dan bij de reguliere winkels zo  goed als verleden tijd. Albert Heijn doet het ook flink beter op het gebied van assortiment en blijft een topper in vers. Ook als  het gaat om de niet in het klassement meetellende aspecten als out- of- stock en informatie over goede voeding, doet AH hetbeter. Ondanks de daling op de ranglijst een Zomerrapport waarover Zaandam tevreden mag zijn.

8. Lidl
Lidl was dé sensatie van het Kerstrapport. De prijsvechter schoot omhoog in de ranglijst van de achttiende naar de gedeelde  achtste plaats. Lidl was plotsklaps een bovengemiddelde supermarkt. Bewijs op papier van iets dat insiders in de  supermarktwereld al langer zagen en beweerden: Lidl is een concurrent voor alle supermarkten. De keten moet niet langer  worden vergeleken met aartsrivaal Aldi, maar met de hele branche. Zes maanden later wordt duidelijk dat de hoge scores van het Kerstrapport geen eenmalige uitschieter waren. Sterker nog, Lidl verbetert zich wederom op het gebied van vers,  assortiment, kwaliteit en aanbiedingen. Dit vertaalt zich in het historisch hoge rapportcijfer 7,54. Lidl hoeft op het gebied van  kwaliteit alleen nog AH XL en Nettorama te laten voorgaan. In voordeelimago is Lidl weliswaar weer gepasseerd door Nettorama, maar daar blijft het dan ook bij. Voor Lidl is er nog terrein te winnen op het gebied van de netheid van de winkels, alleen Aldi en Bas van der Heijden krijgen daarvoor nog een lager rapportcijfer.

9. Poiesz
Na drie opeenvolgende twaalfde plaatsen is Poiesz weer terug in de top-10. Het rapportcijfer voor netheid van de winkel valt iets lager uit, maar dit wordt meer dan goedgemaakt door hogere waarderingen voor de versafdeling, kwaliteit, aanbiedingen en lage prijzen. Échte uitschieters naar boven zijn de vriendelijkheid van het personeel en de aanwezigheid van producten. Bij beide aspecten staat Poiesz in de top-5 van beste formules.

10. Boni
Boni is een stille groeier in de ranglijst. De formule doet er over het algemeen het zwijgen toe in het openbaar, maar is wel  bezig met het uitrollen van een vernieuwde formule. De keten stond twee rapporten geleden nog in de staart van de ranglijst, maar is via de vijftiende plaats in het Kerstrapport nu opgerukt naar de top-10. De versafdeling wordt behoorlijk beter gewaardeerd, klanten zien ook de kwaliteit van de artikelen verbeteren en op het gebied van lage prijzen en aanbiedingen staat de formule inmiddels in de top-5 van supermarktformules. Het is in ieder geval een formule die meer aandacht verdient.

11. Plus
Het rommelt duidelijk binnen Plus. De coöperatieve supermarktformule is op zoek naar een nieuwe topman en die heeft blijkens  het Zomerrapport wel wat werk te verzetten om de formule weer terug te brengen bij de elite. Plus krijgt lagere rapportcijfers  voor de versafdeling en voor de kwaliteit van de artikelen. Met name op prijs moeten er nog de nodige herstelwerkzaamheden worden verricht. Op het gebied van lage prijzen doen alleen Spar en Coop het nog slechter. Slechts op twee van de tien onderzochte aspecten scoort Plus hoger dan het branchegemiddelde. Dan gaat het om netheid van de winkel – alleen AH XL  doet het beter – en vriendelijkheid van het personeel. De basis voor betere prestaties is er dus, maar er is voldoende ruimte om  te sleutelen. Plus stond in de zomer van 2006 voor het laatst in de top-5 van de ranglijst.

12/14. C1000
C1000 was in het Kerstrapport afgezakt naar de zeventiende plaats. ‘Het Super de Boer-scenario ligt op de loer’, waarschuwde  Foodmagazine in december. Inmiddels blijkt de keten, zoals hierboven al beschreven, bezig met een comeback. Assortiment,  aanbiedingen en lage prijzen worden allemaal hoger gewaardeerd. Wellicht de verdienste van de nieuwe reclamecampagne met  Cas Janssen en Jack Wouterse, die zonder meer de aandacht trekt in de reclameblokken. De aanwezigheid van de artikelen de wachttijden bij de kassa scoren wel minder, maar die aspecten worden in het eindcijfer niet meegewogen.

16. Emté
Emté hamert in de uitingen al enige tijd op het unieke assortiment dat de keten, mede dankzij zusterketen Sligro, kan voeren.  Daarbij is vooral veel aandacht voor het kwaliteitsaspect. Dat is in het Zomerrapport nog niet terug te zien. Op kwaliteit scoort  Emté nog altijd beneden het gemiddelde. De eigen klanten blijven de winkels bovendien als relatief duur zien. Op aantrekkelijke aanbiedingen doet Emté het ook nog steeds stukken minder dan de markt. Als de keten daadwerkelijk ontevreden ex-C1000- klanten aan zich wil binden, zoals topman Koen Slippens zei, heeft de formule nog veel werk voor de boeg.

17/19. Dirk van den Broek
Voor Detailresult is het op het oog geen geweldig Zomerrapport. Dekamarkt, Digros, Bas van der Heijden en Dirk van den Broek dalen allemaal op de ranglijst.Wie nader naar het rapportcijfer kijkt, ziet dat de schade op zich nog wel meevalt, maar ten  opzichte van de concurrentie leveren de formules in. Dirk heeft volgens de eigen klanten meer moeite met de netheid van de  winkel en waardeert de versafdelingen lager. Ook voor de wachttijden bij de kassa en de informatie over goede voeding valt het  rapportcijfer lager uit. In prijs en aanbiedingen blijft Dirk in ieder geval wel een topper. Foodmagazine schreef vorig jaar al  over de Klus voor Van Klooster en die is nog lang niet afgerond.

21. Coop
Coop verbetert zich op het aspect ‘ruime keuze’, maar zet een stap achteruit met de versafdelingen, de netheid van de winkels  en het aspect aantrekkelijke aanbiedingen. Op het gebied van lage prijzen doet alleen Spar het nog slechter. Het zijn  zorgwekkende cijfers voor C1000-ondernemers die om moeten naar Coop. Natuurlijk is het verdienmodel bij Coop heel anders  ingericht dan bij C1000, maar van de zeven aspecten die meetellen in het eindcijfer doen de Coop-winkels het alleen op het gebied van netheid van de winkels en vriendelijk personeel beter dan die van C1000. In het Kerstrapport zaten er maar drie  plaatsen tussen de twee formules, nu zijn dat er negen.

22. Spar
Spar is een topper op het gebied van klantvriendelijkheid, maar scoort het slechtst op aanbiedingen en lage prijzen. Dat is op  zich logisch voor een buurtsupermarktketen, maar het rapportcijfer voor de netheid van de winkel valt ook een stuk lager uit dan  in het Kerstrapport. Gezien de recent afgeronde ombouw van kleinere Spar-winkels naar de Attent-formule zou men wellicht verwachten dat Spar op de ranglijst een sprongetje vooruit zou maken, maar de keten blijft voorlaatste en het verschil met de laatste achtervolger wordt steeds kleiner.

23. Aldi
Het Kerstrapport was een historisch moment voor Aldi. Voor het eerst in de geschiedenis van de rapporten zoals GfK en  Foodmagazine die samenstellen, scoorde de formule gemiddeld een 7. Vermoed werd dat dit van doen had met de enorme  ombouwoperatie die Aldi Nord ook in Nederland uitvoert. Met een 6,99 zakt Aldi nu, met de kleinst mogelijke marge, nu weer  onder die magische grens. Daar is overigens geen specifieke aanleiding voor, de waardering op vrijwel alle aspecten is identiek  gebleven. Maar het geeft wel aan dat het historische moment bij Aldi niet leidt tot een inhaalrace op de ranglijst naar analogie  van die van Lidl. Opvallend is dat de toevoeging van de eerste A-merken bij Aldi nog niet geleid heeft tot een hoger cijfer voor de ruime keuze in artikelen. Ook is Aldi de enige formule die op een aspect daadwerkelijk een onvoldoende scoort. Voor  ‘informatie gezonde voeding’ krijgt Aldi een 5,3. Een kleine verbetering de komende maanden kan er wel voor zorgen dat Aldi in  het komende Kerstrapport de laatste plaats op de ranglijst gaat verlaten. Het verschil met Spar is nog maar 0.08 en daarmee bijna nihil.

Reageer op dit artikel