artikel

Zomerrapport 2005: Jan Linders bovenaan

Formules

Nettere winkels en vriendelijk personeel zetten Jan Linders bovenaan het Zomerrapport. Net als in Kerst 2001 krijgt de Limburgse keten de hoogste waardering van de klant. Albert Heijn weet zijn positie verder te verbeteren en bereikt de hoogste positie ooit in het rapport. Edah Lekker & Laag onderscheidt zich van de ‘oude’ Edah, maar per saldo is de waardering nog hetzelfde.

Zomerrapport 2005: Jan Linders bovenaan

 

Nettere winkels en vriendelijk personeel zetten Jan Linders bovenaan het Zomerrapport. Net als in Kerst 2001 krijgt de Limburgse keten de hoogste waardering van de klant. Albert Heijn weet zijn positie verder te verbeteren en bereikt de hoogste positie ooit in het rapport. Edah Lekker & Laag onderscheidt zich van de ‘oude’ Edah, maar per saldo is de waardering nog hetzelfde.

 

Limburg

Zomer 2005. Het achttiende halfjaarlijkse klantenonderzoek van GfK en Foodmagazine mag er zijn. De opmars van Albert Heijn gaat nog door, het prijsimago is opnieuw verder verbeterd. En ook de activiteiten van Laurus om de imago’s van de formules aan te scherpen komen terug in het onderzoek. Edah Lekker & Laag heeft een beter prijsimago en schuift op naar de discounters. Maar de echte vlag gaat uit in Limburg. Opnieuw zijn de Nederlandse supermarkten beoordeeld door hun eigen klanten, op basis van 8000 winkelbezoeken. Klanten beoordelen hun supermarkt na een bezoek op netheid, vers, ruime keuze, kwaliteit van artikelen, lage prijzen, aanbiedingen en op de vriendelijkheid van het personeel. Deze zeven beoordelingen vormen het totaalcijfer, omdat dit volgens consumenten nog steeds de belangrijkste criteria zijn waarop zij hun keuze voor een supermarkt baseren.

 

Nabijheid

De nabijheid van een winkel speelt bij die keuze ook een zeer belangrijke rol, maar omdat de supermarkt daarop geen invloed kan uitoefenen, is deze waardering niet in de onderzoeken opgenomen. Daarnaast wordt ook het oordeel over de aanwezigheid van alle artikelen gegeven (out-of-stock), en over de wachttijden bij de kassa. Deze laatste twee aspecten tellen echter niet mee voor het totaalcijfer van de supermarktbeoordeling, omdat consumenten aangeven deze aspecten toch minder belangrijk te vinden bij het bepalen van hun supermarktkeuze.

 

Het belang van prijs

In de achtergrond van het onderzoek is goed te zien hoe lage prijzen en aanbiedingen belangrijker zijn geworden voor de Nederlandse consument. Jaarlijks meet GfK onder consumenten wat voor het de
belangrijkste aspecten zijn waarop de keuze voor een supermarkt wordt bepaald. In de periode tussen 2002 en 2005 zijn de zeven belangrijkste keuzecriteria niet gewijzigd, maar wel in belangrijkheid

 

1. Jan Linders

Eindelijk weer de eerste plaats voor Jan Linders. Met kerst 2001 eindigde de Limburgse keten voor het eerst bovenaan het halfjaarlijkse klantenonderzoek, en sindsdien is Jan Linders gebrand op een
herhaling van dat succes. Met kerst 2003 werd Jan Linders tweede na Deen, en afgelopen december was er de tweede plaats na Jumbo. In beide gevallen kwam Jan Linders eenhonderdste punt te kort
voor de eretitel, maar nu kan de grote beker dan eindelijk weer naar Nieuw-Bergen. Jan Linders weet de score ten opzichte van kerst te verbeteren door een hogere waardering voor de vriendelijkheid van
het personeel en de netheid van de winkels. De prijsacties waarmee de keten sinds april werkt zijn nog niet in de waardering van de klant zichtbaar, want op prijs en aanbiedingen is de mening van de klant niet veranderd. Opmerkelijk is ook dat de klant tevredener is over de snelheid bij de kassa en de aanwezigheid van alle artikelen.

 

2. Poiesz

Poiesz weet zich bijna net zo sterk te verbeteren als Linders, maar de afstand blijft. De keten verbetert zowel in prijs als op aanbiedingen, zodat hij in het positioneringsschema (zie grafiek) iets naar boven
opschuift. Ook de waardering voor het personeel is gegroeid, Poiesz heeft zelfs het vriendelijkste personeel van het land. Verder is ook de tevredenheid over de snelheid aan de kassa bij de Friese klant
groter geworden. Poiesz won het rapport twee maal, in de zomers van 2002 en 2003.

 

3. Jumbo

Jumbo gaat in de waardering van de klant nog iets omhoog ten opzichte van het Kerstrapport, waar Jumbo bovenaan eindigde, maar omdat Linders en Poiesz iets meer verbeteren, daalt Jumbo naar de derde plaats. De topdrie zit echter dicht bij elkaar. De vriendelijkheid van het personeel wordt met een iets hoger cijfer beoordeeld. Verder gaat op de langere termijn de waardering voor de snelheid aan de
kassa en voor de netheid van de winkels iets omhoog. De waardering op het aspect aanbiedingen loopt iets terug. Het is een lastig element voor Jumbo, omdat de formule eigenlijk niet met aanbiedingen werkt. De campagne ‘extra lang – extra laag’ lijkt iets van zijn effect op de klant te hebben verloren

Reageer op dit artikel