artikel

Zomerrapport 2004: Deen doet het weer

Formules

De waardering van de consument voor lage prijzen begint bij de meeste supers te verdwijnen, blijkt uit het Zomerrapport van GfK en Foodmagazine. De hoge rapportcijfers die in het Tussenrapport van maart nog werden gemeten voor het prijspeil van de supermarkten zijn in dit Zomerrapport een stuk gezakt.

Zomerrapport 2004: Deen doet het weer

 

De waardering van de consument voor lage prijzen begint bij de meeste supers te verdwijnen, blijkt uit het Zomerrapport van GfK en Foodmagazine. De hoge rapportcijfers die in het Tussenrapport van maart nog werden gemeten voor het prijspeil van de supermarkten zijn in dit Zomerrapport een stuk gezakt.

 

Vooral de ketens Boni, Coop en Jan Linders krijgen van de eigen klanten nu een stuk lagere waardering voor het prijspeil dan in maart bij het Tussenrapport. Ook voor de meeste landelijke ketens geldt dat de waardering voor lage prijzen minder groot is – zoals bij Albert Heijn en C1000– maar hier is de teruggang minder fors. De landelijk gemiddelde waardering van klanten voor prijzen loopt terug van
7,08 naar 6,97. De gemiddelde waardering voor de aanbiedingen van de Nederlandse supers is alweer even hoog als in het Kerstrapport van 2003, waarvoor de meting vlak vóór het uitbreken van de prijzenoorlog viel. De waardering voor prijzen ligt nog wel wat hoger dan voor de prijzenoorlog, maar de
winst is ongeveer gehalveerd.

 

1. Deen

Het succes voor Deen is niet van zo’n korte duur als directeur Fons Deen in december nog dacht. “Omdat we winkels hebben geopend in nieuwe gebieden kan de consumentenreactie over enige tijd weer anders zijn”, luidde de voorzichtige reactie van Deen in december, toen de keten bovenaan het Kerstrapport eindigde. De formule zit steviger op de goede koers dan hij zelf verwacht. Klanten van Deen zijn vrij consistent in hun waardering. De kwaliteitsbeleving loopt iets op, want Deen presteert licht beter op de serviceaspecten. Echter: ook bij Deen loopt de waardering voor het prijsniveau een stuk terug.

 

2. Jumbo

De zesvoudig winnaar van het klantenrapport blijft oersterk presteren in de ogen van zijn klanten. De consequent hoge waardering op service en prijzen houdt de keten uit Veghel ook dit keer in de top van
het rapport. Ook dit keer is het de waardering voor aanbiedingen, die ontbreken, die Jumbo van de overwinning afhoudt. Jumbo scoort een 6,89 voor aanbiedingen, en ligt daarmee ver onder het landelijk
gemiddelde (7,18). Maar Jumbo heeft na Albert Heijn de beste service van Nederland en Jumbo behoort ook bij de topvijf als het gaat om de vriendelijkheid van het personeel. Aandachtspunt is de logistiek: de waardering voor het aspect ‘aanwezigheid van alle artikelen’ loopt iets terug, maar dit aspect weegt niet mee in de eindscore.

 

3. Poiesz

Ook Poiesz blijft sterk presteren. De Friezen beschikken over het vriendelijkste personeel van de hele branche en dat wordt beoordeeld met een 8,21, het hoogste cijfer uit dit onderzoek. De waardering voor het aanbod in vers is sterk verbeterd, maar die voor aanbiedingen loopt sterk terug. Pluspuntje, dat niet meetelt voor het rapport, is dat de wachttijden bij de kassa sterk zijn verbeterd

Reageer op dit artikel