artikel

Jumbo-huismerk loopt niet op rolletjes

Formules

Jumbo-huismerk loopt niet op rolletjes

Het nieuwe Jumbo-huismerk ziet er prima uit. Geen supermarkt zou zich hoeven schamen om die producten op het schap te hebben liggen. En toch gaat er het nodige mis.

Het valt momenteel nog niet mee om het Jumbo-huismerk op de juiste tijd in de juiste winkels terecht te laten komen. In de bestaande Jumbo’s staan al vele honderden huismerkproducten onder het eigen Jumbo-label. Maar je hoeft niet eens te zoeken om ook nog vele tientallen – misschien zijn het er wel honderden – huismerkvarianten van O’Lacy’s te bespeuren. En dat is toch raar. Aanvankelijk riepen ze bij Jumbo dat de vervangingsoperatie van het toch minder ogende O'Lacy's-huismerk voor het einde van 2010 afgerond zou zijn. Ruim een halfjaar na die deadline heeft de keten nog een hele opdracht voor de boeg. Dat terwijl de verkoopcijfers van het nieuwe Jumbo-label het bedrijf zouden moeten stimuleren om vaart te maken.

Juiste plek

Maar ook de producten die al wel zijn vernieuwd, komen niet altijd op de juiste plaats terecht. Winkelmedewerkers van C1000 stellen dat er bij hun regelmatig Jumbo-producten binnen stromen. Fabrikanten en dc-medewerkers hebben klaarblijkelijk nog niet helemaal begrepen waar de via Bijeen bestelde producten naartoe moeten. Het zijn typische schoonheidsfoutjes in een proces waarin op vele borden tegelijkertijd geschaakt wordt.

Dilemma Super de Boer

Dan is er ook nog het dilemma die de vervanging van het Super de Boer-huismerk oplevert. Begin je daar te vroeg mee, dan worden de SdB-winkels al vroegtijdig weinig herkenbaar. Begin je er te laat mee, dan blijf je na de sluiting van de laatste winkels met magazijnen vol onverkoopbare goederen zitten. Dat Jumbo driekwart jaar voor de sluiting van de laatste winkel assortiment gaat vervangen, lijkt een reële zet. Het zorgt wel weer voor nieuwe problemen. SdB’s die straks Jumbo worden kunnen hun klanten alvast laten wennen aan de nieuwe producten. SdB’s die echter C1000 of nog een andere formule worden, zitten vanzelfsprekend allesbehalve te wachten op die producten. Ondernemers en bedrijfsleiders die deze Jumbo-producten terug sturen naar Veghel, hebben dan ook groot gelijk.

Reageer op dit artikel