artikel

BP geeft mogelijk nieuwe kans aan supers

Formules

Olieconcern BP overweegt volgens de Britse krant Sunday Times om zichzelf op te splitsen. Dat zou ook consequenties kunnen hebben voor de pompshops in Nederland. Een eventuele verkoop van de 380 Nederlandse BP-stations zou de weg vrij kunnen maken voor de uitrol van bijvoorbeeld AH to go langs de snelwegen.

BP geeft mogelijk nieuwe kans aan supers

Begin deze eeuw strandden veel huwelijken tussen Nederlandse supermarktketens en benzinemaatschappijen. BP verbrak de samenwerking met Schuitema (C1000 Quick Shop), tussen Texaco en Laurus ging het ook mis en ook Shell en Albert Heijn zetten er een punt achter. Nederland telde begin 2000 62 Shell/AH-shops. Die werden vervolgens in rap tempo omgebouwd tot Shell Select-shops.

Gesteggel

De verwachtingen van zowel de supermarkten als de benzinemaatschappijen waren vooraf hooggespannen. Voor supermarkten zou het een eenvoudige uitbreiding van verkooppunten betekenen. Voor pompshops lonkten de hogere kassa-aanslagen. Uiteindelijk bleken de verhoudingen tussen beide partijen niet goed genoeg voor een vruchtbare samenwerking. Gesteggel over de inrichting van de winkels, maar meer nog de verdeling van de winsten, zorgden voor verwijdering.

Behoefte

Daarnaast werd destijds duidelijk dat consumenten toen niet zo’n grote behoefte hadden om overal boodschappen te doen. Dit werd al eerder aangetoond door initiatieven als de verkoop van food bij andere detaillisten, waaronder drogisterijen. De voorzitter van de belangenvereniging tankstations (Beta), H. Maas, was in 2000 niet rouwig om het mislukken van het avontuur. Het betekende in elk geval dat er iemand minder over de schouder van de zelfstandige ondernemer mee zou kijken.

Onderschat

Volgens Maas was het einde van de samenwerking ook geen verrassing. ‘Zowel de oliemaatschappijen als de supermarkten hebben de combinatie supermarkt en tankstation verschrikkelijk onderschat. Ze hebben de valkuilen, zoals logistieke problemen, te veel auto’s voor de deur, wachtrijen bij de kassa, vooraf onvoldoende belicht. Daarnaast is er onvoldoende toekomstvisie op tafel gelegd’, aldus Maas in Distrifood. Met die ervaringen van toen en het analyseren van bijvoorbeeld de succesvolle combinatie van Tesco met pompshops ligt er voor Albert Heijn mogelijk in de toekomst een nieuwe kans. Of voor één van de concurrenten van de marktleider.

Reageer op dit artikel