artikel

Aldi serveert appelsap en pizza met kerst

Formules

Aldi serveert appelsap en pizza met kerst

DOETINCHEM – Discounters lopen qua ontwikkelingen vaak niet voor de troepen uit. Dat geldt ook voor Aldi. Eén ding kun je echter niet van Aldi zeggen en dat is dat ze blind achter de concurrentie aanhobbelen. In zijn communicatiebeleid voor kerst vaart de discounter een geheel eigen koers.

Het prjswapen als middel om klanten naar de winkels te trekken wordt het laatste jaar aanmerkelijk meer ingezet dan in de jaren daarvoor. De consument wordt overladen met de meest scherpe aanbiedingen en hier en daar ook prijsverlagingen. December is daar traditioneel een uitzondering op. Zelfs de prijsvechters tonen de klant momenteel hoe geweldig lekker en exclusief hun kerstassortiment wel niet is. Zo pakken Lidl en Dirk van den Broek stevig uit met kerstproducten in hun advertenties en verdwijnt de prijs wat naar de achtergrond.

Goedkopere appelsap

Dat geldt in zekere zin ook voor Aldi. De discounter was samen met concurrent Lidl één van de eersten die zijn kerstassortiment toonde in de weekfolders. Vandaag viel echter een opmerkelijke advertentie op de mat bij de dagbladlezers. Aldi somt één week voordat de laatste kerstinkopen worden gedaan veertien prijsverlagingen op van producten die tijdens de kerstperiode niet of nauwelijks worden geconsumeerd. Zo is de appelsap van Aldi tien cent goedkoper (nu 0,69 cent) en kost een pizza 1,39 euro (twintig cent voordeel). De bijbehorende verklaring die Aldi geeft voor de opsomming is dat ‘december al duur genoeg is’.

Prijs naar achtergrond

In dat laatste heeft Aldi gelijk. Door alle feesten en partijtjes is december voor velen een dure maand. Het is echter ook een maand waarin het gros van de Nederlanders traditioneel minder aandacht heeft voor de prijs. Dat geldt helemaal tijdens de kerstaankopen. Waarschijnlijk wordt de klant – die gezien de marktaandeelontwikkeling op dit moment toch al moeilijker te porren is om naar Aldi te gaan – door advertenties als deze er eerder van weerhouden om de boodschappen bij de prijsvechter te doen. Want voor producten die je nu niet consumeert, ga je nu toch ook niet naar de winkel.

 

 

Reageer op dit artikel