artikel

Kruidvat gaat Frisia en DSB achterna

Formules

RENSWOUDE – Kruidvat gaat leningen en doorlopende kredieten verkopen aan klanten. Het bedrijf stapt in het gat dat is ontstaan door de ondergang van onder meer Frisia en DSB. Toch neemt de drogisterijketen een groot risico.

Kruidvat gaat Frisia en DSB achterna

Kruidvat roert zich al enkele jaren in de verzekeringsmarkt en zet nu zijn eerste stappen in de kredietmarkt. Dankzij de ondergang van diverse kredietverstrekkers is ruimte ontstaan op de consumentenmarkt. Kruidvat ruikt klaarblijkelijk zijn kans. Gezien de torenhoge winsten van banken en verzekeraars in het verleden is het ongetwijfeld een lucratieve business. Toch kun je je afvragen wat supermarkten en drogisterijen willen met het aanbieden van verzekeringen, zorgpolissen en andere financiële dienstverlening. Het past in de verste verte niet bij het overige productaanbod, ook al lijkt Kruidvat er een sport van te maken om consumenten te verrassen met de meest uiteenlopende koopjes.

Slecht imago

Toch neemt Kruidvat een groot risico. Het vertrouwen in de bancaire sector zit op een historisch dieptepunt. Het gevaar ligt op de loer dat het de weinig opbeurende reputatie van Frisia, Afab en DSB Bank aan het Kruidvat-merk gaat kleven. Ook Kruidvats partner Banco Santander heeft stevige klappen opgelopen door de financiële crisis en de problematische overname van ABN Amro. De Spanjaarden hebben daardoor allerminst een positief imago in Nederland en België, de thuismarkten van Kruidvat. Juist omdat er de laatste jaren zoveel mis is gegaan bij kredietverstrekkers, zijn klanten extra voorzichtig. Een lening van de plaatselijke drogist ligt dan allerminst voor de hand. De timing van de introductie lijkt daardoor wel erg vreemd.

Reputatieschade

De kans is groot dat het Kruidvat dus weinig extra inkomsten gaat opleveren, terwijl reputatieschade wel op de loer ligt. Als er iets mis gaat bij de kredietverstrekking zijn de rapen al helemaal gaar, maar ook zonder missers kan het initiatief zich tegen de marktleider in de drogisterijsector keren. De consument kan het idee krijgen dat het Kruidvat kennelijk niets uitmaakt hoe het zijn geld verdient, als het maar geld verdient. Juist aan die graaicultuur die momenteel zo onder vuur ligt, moet Kruidvat zich niet willen branden.

 

 

 

Reageer op dit artikel