artikel

Top 14: belangrijkste nieuws van 2009

Formules

Top 14: belangrijkste nieuws van 2009

DOETINCHEM – Het veelbewogen en rumoerige supermarktjaar 2009 is ten einde. Tijd om terug te kijken naar de belangrijkste ontwikkelingen in het jaar dat de boeken in zal gaan als het jaar waarin Jumbo uitgroeide tot een grote landelijke speler. Distrifood.nl zet ze op een rij in deze top 14.

14. Mobiel boodschappen doen
Albert Heijn introduceerde dit najaar de nieuwe mobiele dienst Appie. Klanten met een iPhone worden tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen bijgestaan door deze applicatie, die onder meer helpt bij het opstellen van het boodschappenlijstje, recepten samenstelt en producten op de lijst op volgorde van de winkelrouting plaatst. De marktleider geeft hiermee de eerste serieuze aanzet – bij eerdere projecten bleef het bij pilots – voor het mobiel shoppen op de winkelvloer. De komende jaren zullen ongetwijfeld nog vele nieuwe toepassingen volgen.

13. Pin-only kassa’s
Het is een uitvinding met een trieste aanleiding, de pin only-kassa. Diverse supermarktketens maken er inmiddels gebruik van. Deen had begin dit jaar in Almere de primeur. De supermarkt in de sterk groeiende stad is al eens het slachtoffer geworden van overvallers. Het ligt overigens niet voor de hand dat supermarkten snel volledig cash geld in de ban zullen doen. Veel klanten stellen het toch op prijs als er de mogelijkheid is om contant af te rekenen. Een andere maatregel die het minder aantrekkelijk moet maken voor overvallers om supermarkten te ‘bezoeken’ is de campagne ‘klein bedrag, pinnen mag’. Deze campagne is succesvol. Het aantal pintransacties in de supermarkten is in 2009 met circa 12,6 procent gestegen. De groei zit ‘m vooral in kleine pinbedragen. Dit jaar is er 519 miljoen keer met de pinpas afgerekend tegen 461 miljoen keer in 2008.

12. Zondagswetgeving
De regels rond de zondagsopenstelling zijn een ratjetoe in Nederland. De gemeenten interpreteren de wetgeving rond avondwinkels en de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet op geheel verschillende wijzen. Het kabinet heeft een echt besluit over de zondagsopenstelling wederom voor zich uitgeschoven. De nieuwe wetgeving, waarin de regels iets strikter worden, gaan pas per juli 2011 in. Dat is na de Tweede Kamer-verkiezingen.

11. AH kijkt over de grens
Albert Heijn zit in Nederland nog niet aan zijn plafond, maar grote overnames worden in eigen land wel steeds moeilijker wil het bedrijf niet in conflict komen met de mededingingsinstanties. Vandaar dat de marktleider over de grens kijkt. AH kijkt naar de mogelijkheden om in België en Duitsland aan de slag te gaan en kijkt ook naar de non-foodmarkt. In de grote winkels komt veel nieuwe non-foodassortiment te staan en het bedrijf sluit tevens non-foodovernames niet uit.

10. Oprichting Bijeen
Een direct gevolg van de overname van Super de Boer door Jumbo is de oprichting van inkoopalliantie Bijeen. Dat Jumbo en C1000 nu samen gaan inkopen verbetert vooral de inkoopcondities van de C1000- en Super de Boer-ondernemers. Zij gaan gemiddeld ruim één procent voordeliger inkopen, zo wordt voorspeld. Bijeen biedt fabrikanten tevens een aanlokkelijk alternatief voor de krachtige inkoopbolwerken Albert Heijn en Superunie.

9. Goodyfood, Puur en Willem & Drees
In 2009 zijn geen volledig nieuwe supermarktformules geïntroduceerd, echter wel enkele biologische of ‘natuurwinkelachtige’ formules als Goodyfood en Puur. Deze ketens mikken op klanten die veel belangstelling hebben voor duurzaamheid en goede leefomstandigheden voor mens, dier en milieu. Ook het agf-concept Willem & Drees speelt hierop in. De initiatiefnemers achter Willem & Drees hopen in 2010 door te groeien naar 250 verkooppunten, waarvan het merendeel supermarkten.

8. Golff wordt Emté
De kogel is nog niet volledig door de kerk, maar als ook de laatste plooien worden gladgestreken, dan wordt komend jaar begonnen met de definitieve sanering van de Golff-formule. Sligro stelt zijn Emté-formule – die overigens een nieuw jasje heeft gekregen in 2009 – open voor zelfstandig ondernemers. Waarschijnlijk gaan zo’n 35 Golff-ondernemers om naar Emté.

7. Vernieuwing bij C1000
CVC heeft dit jaar na de verwerking van de overname van Schuitema laten zien wat het bedrijf van plan is in Nederland. De C1000-formule moet meer smoel krijgen en in eerste instantie wil het bedrijf onder leiding van topman Tom Heidman dat bereiken door aan de actieknoppen te draaien. Schuitema – de groothandelsnaam verdwijnt binnenkort van de gevel – werkt tevens aan een grondige aanpassing van de formule. De kleur rood vervangt oranje als dominante kleur bij C1000. C1000 gaat tevens scherper inkopen via Bijeen.

6. De recessie overleven
De supermarktsector doorstaat de economische recessie alleszins redelijk. De omzetten staan veel minder onder druk dan in andere sectoren het geval is. Er is echter wel serieus sprake van ander consumentengedrag. Downtrading is aan de orde en het belang van prijs neemt weer toe. De gemiddelde besteding daalt, terwijl het aantal bezoeken wel licht stijgt. Met de marges is het in algemene zin somberder gesteld. Veel ondernemers hebben last van de prijsdruk. Van een malaise zoals in onder meer elektronica en de meubelbranche is echter zeker geen sprake.

5. Lidl wint, Aldi niet
Lidl is na Jumbo misschien wel dé winnaar van 2009. De discounter laat zien dat het ondanks de recessie toch mogelijk is om als discounter aan imagebuilding te werken. Duurzaamheid is één van de pijlers in de uitingen van de keten. In tegenstelling tot Aldi – dat zijn marktaandeel na enkele dramatische jaren zag stabiliseren – doet Lidl het prima. De waardering onder klanten stijgt en het marktaandeel klimt. Veel reguliere supermarktketens vrezen dan ook dat Lidl met zijn oprukkende beweging tot een volwaardig alternatief voor de primaire boodschappentrip uitgroeit.

4. Puur & Eerlijk als duurzaamheidswapen
Albert Heijn introduceerde in mei het nieuwe huismerk Puur & Eerlijk. Het label vervangt onder meer de biologische, ekologische, fair trade en scharrel-productlijnen. Met Puur & Eerlijk zet AH als eerste Nederlandse supermarktketen een eenduidig en herkenbaar merk voor duurzame producten neer. Ook in andere ontwikkelingen als winkelinrichting, assortimentssamenstelling en de druk van ngo’s op het supermarktkanaal, is te zien dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt.

3. Autonome groei AH onder marktgemiddelde
Marktleider Albert Heijn staat er ijzersterk voor, maar moet toch toezien hoe de autonome omzetontwikkeling dit jaar in het slop is geraakt. Voor het eerst sinds 2003 loopt de autonome groei van AH achter bij de marktontwikkeling. Sterker nog: in het derde kwartaal was zelfs sprake van een autonome omzetdaling van 0,4 procent. Van diverse kanten wordt er rekening mee gehouden dat Albert Heijn met een nieuw (prijs)offensief zal proberen om deze trend om te buigen.

2. Actiedruk enorm hoog
De consument kan er bijna niet omheen: de aanbiedingen van de supermarkten zijn dit jaar zo scherp dat je als consument bijna wel gek bent om de koopjes te laten schieten. Margetechnisch ‘ongezonde’ kortingspercentages als 50 procent zijn dit jaar in januari en september meer regel dan uitzondering. Ook buiten die periodes ligt de actiedruk fors hoger. In de eerste zes maanden van dit jaar werd 13,6 procent van de omzet behaald middels aanbiedingen. In 2008 was dat nog 11,3 procent. In harde euro’s komt het erop neer dat klanten in de eerste helft van 2009 430 miljoen euro meer in de aanbieding hebben gekocht dan vorig jaar.

1. Jumbo lijft Super de Boer in
De onmiskenbare nummer één in deze lijst is Jumbo. Het bedrijf gaf het toch al niet saaie 2009 nog meer kleur door Super de Boer over te nemen en gelijktijdig de inkoopcombinatie Bijeen op te zetten. De Brabanders zullen nog een hele kluif hebben aan de integratie van Super de Boer, maar als de operatie succesvol wordt afgerond staat er een ijzersterke tegenspeler van Albert Heijn in de markt. Ongetwijfeld gaat de opmars van Jumbo ook de komende jaren nog voor veel beweging en schuivende concurrentieverhoudingen zorgen.

 

 

Reageer op dit artikel