artikel

Jumbo en AH strijden op vele fronten

Formules

Bij de inhaalrace die Jumbo heeft ingezet op Albert Heijn gaat het om meer dan alleen winkels en marktaandeel. Ook wat imago betreft valt er een oorlog te winnen. Zo zet Milieudefensie Jumbo in als wapen tegen Albert Heijn.

Jumbo en AH strijden op vele fronten

Albert Heijn is niet alleen marktleider, maar wil ook vooraan staan wanneer supermarkten worden betrokken bij discussies of projecten rond maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maatschappelijke betrokkenheid zit in het DNA van Albert Heijn en dat moet iedereen weten. De mensen uit Zaandam verzamelden om die reden onlangs alle “eerlijke producten” onder het huismerk puur & eerlijk. Voor de AH-klanten is het zo makkelijker duurzame producten te kopen en Albert Heijn zelf ontvangt een vracht goodwill.

Forceren

Afgelopen weekend meldde de marktleider dat de komst van puur & eerlijk slechts een druppel op een gloeiende plaat is. Sterker, Albert Heijn vindt dat de overheid een doorbraak moet forceren in de markt voor biologische en fairtradeproducten. ‘Wil je een echte stap zetten en duurzaamheid uit de niche halen waarin ze nu toch zit, dan is er wetgeving nodig’, zegt hoofd kwaliteit Simone Hertzberger van Ahold Nederland in dagblad Trouw.

Vreemd

Milieudefensie reageert vandaag als door een adder gebeten op de laatste boodschap uit Zaandam. ‘Zij beweren dat de problemen te groot zijn om door de supermarktsector opgelost te worden. Dat is een vreemde stellingname, omdat andere supermarkten aangeven juist wel de problemen aan te willen pakken’, zegt Jeroen Walstra van Milieudefensie.

Concrete plannen

Ook bij Milieudefensie lezen ze de kranten en dus volgt er een handreiking naar de formule die de laatste tijd alle aandacht op zich heeft gevestigd. Walstra: ‘Omdat de marktleider het laat afweten hebben wij Jumbo gevraagd om samen met ons concrete plannen te ontwikkelen en zo het goede voorbeeld te laten zien. Klanten kunnen dit verzoek ondersteunen. Jumbo is op dit moment de duurzaamste supermarkt van het land. Wij helpen Jumbo graag over de streep.’

Toenadering

Dat een partij als Milieudefensie tegen Jumbo aanschurkt, heeft vanzelfsprekend geen directe gevolgen voor de status van de formule uit Veghel. Wel toont de toenadering aan dat ook buiten de foodbranche de naam van Jumbo vaker genoemd zal worden. De strijd tussen Albert Heijn en Jumbo wordt zo een gevecht op vele fronten.

Reageer op dit artikel