artikel

Jumbo geeft schok-effect in foodmarkt

Formules

Jumbo geeft schok-effect in foodmarkt

DOETINCHEM – De voorgenomen overname van Super de Boer door Jumbo zal voor Jumbo én voor de gehele markt grote consequenties hebben.

In april dit jaar sprak Jumbo de doelstelling uit, dat het haar marktaandeel de komende vijf jaar wil verdubbelen naar tien procent. Wie had gedacht dat deze doelstelling in vijf máánden en ook nog eens ruimschoots kan worden gehaald? Tenminste, ervan uitgaande dat Jumbo erin slaagt Super de Boer in te lijven. In dat geval vertegenwoordigt het een aandeel van bijna 12 procent, ongeveer de omvang van Schuitema. Vraag is, of het simpelweg optellen van marktaandeel realistisch is. Want wat koopt Jumbo nou eigenlijk?

Winkels
In aantallen winkels is SdB met 300 supermarkten veel groter dan Jumbo, dat 124 winkels telt. Maar 165 van die 300 SdB-winkels zijn groter dan 1000 vierkante meter vvo. Bijna de helft van de SdB’s is té klein, of op zijn best aan de krappe kant voor Jumbo. Jumbo heeft recentelijk nog laten weten de formule niet te willen klonen naar kleinere metrages. Dan rijst de vraag wat ze met die 135 kleine SdB-winkels doen.

Verkoop of behoud
Verkopen is een optie. Zo kan er iets worden terugverdiend van het overnamebedrag van zo’n 480 miljoen euro. Verkoop heeft echter wél als consequentie dat dit ten koste gaat van het marktaandeel.
Voor de optie behoud zijn twee scenario’s denkbaar: ofwel Jumbo weet haar formule tóch op een klein VVO terug te schalen (iets waartoe Albert Heijn wél in staat is), ofwel Jumbo gaat een aparte formule ontwikkelen voor kleine supermarkten tot 1000 vierkante meter. Dit zou een nieuwe, van Jumbo afgeleide formule kunnen zijn, of Super de Boer zou als formulenaam kunnen worden gehandhaafd. Strategisch is de keus dus multi-format of twee formules.

Logistiek
Naast winkels koopt Jumbo ook een logistieke operatie. Dat is wel nodig, want het Veghelse dc kan 12 procent marktaandeel niet aan. Met name het dc in Beilen kan de noordelijke helft van het land bestrijken. Dat geldt ook voor het diepvries-dc in Drachten. Dit past geografisch prima. De dc’s in Den Bosch en Veenendaal daarentegen, liggen té dicht bij het dc in Veghel, dat eerder dit jaar nog flink is uitgebreid met het oog op doorgroei naar 10 procent marktaandeel.

Inkoop
Het is nog maar de vraag of Jumbo na de overname lid blijft van Superunie. Met bijna 12 procent marktaandeel steekt het met kop en schouders boven de overige Superunie-leden uit. In dat geval werkt Superunie eerder als een belemmering voor Jumbo, dat toekomstige assortimentsbeslissingen niet langer aan Beesd zal willen voorleggen. Anderzijds zullen de overige leden van Superunie de dominantie van Jumbo niet accepteren. Het is dus zeer aannemelijk dat Jumbo met deze overname zelfstandig gaat inkopen. Voor Superunie betekent dit volume-verlies en dat gaan de leden op korte termijn in hun inkoopprijs merken.

Huismerkbeleid
Met het veel grotere volume kan Jumbo écht goed invulling gaan geven aan hun huismerkbeleid. Het vervangen van O’Lacy door Jumbo is dan nog maar stap één. Een vervolgstap in het huismerkbeleid is een nieuw, meerlagig huismerk dat de formule-identiteit versterkt én een flinke verbetering van de marge oplevert. Qua marge en rendement steekt AH al ver boven de rest uit, met name door het huismerk. Voor Jumbo is dit ook mogelijk, als de formulekracht op peil blijft. Dit laatste vereist focus van het management. Veel aandacht en energie zal naar de integratie van SdB gaan. Dat mag absoluut niet ten koste gaan van de bestaande operatie en het onderhoud van de Jumbo-formule.

Reageer op dit artikel