nieuws

Verkopen Heineken in Europa trekken aan

Fabrikanten 667

Verkopen Heineken in Europa trekken aan
Foto: ANP

AMSTERDAM – Heineken heeft in het eerste halfjaar van dit jaar weer meer bier weten te slijten. De verkopen in Europa trokken in het tweede kwartaal weer aan, nadat in de regio in het eerste kwartaal nog sprake was van mindere prestaties.

De winstmarges van de brouwer stonden wel onder druk mede als gevolg van wisselkoerseffecten en gestegen grondstofprijzen. Heineken sloot de eerste jaarhelft af met een omzet van €10,8 miljard. Dat betekende een stijging van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De operationele winst (beia) daalde met 2,9 procent tot €1,7 miljard. Vooral in Azië blijft Heineken het goed doen. De brouwer wist de volumes in die regio in de eerste jaarhelft met 13 procent op te voeren. Ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika was sprake van behoorlijke groei. In Europa was over zes maanden gemeten sprake van een daling van het volume met 0,1 procent. In het tweede kwartaal was hier sprake van een groei met 0,9 procent.

Azië blijft groei Heineken aanjagen

Vooral in Azië blijft Heineken het goed doen. De brouwer wist de volumes in die regio in de eerste jaarhelft met 13 procent op te voeren. Ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika was sprake van behoorlijke groei. In Europa was over zes maanden gemeten sprake van een daling van het volume met 0,1 procent. In het tweede kwartaal was hier sprake van een groei met 0,9 procent. De totale volumegroei van Heineken in het eerste halfjaar was 4,5 procent tot 112,7 miljoen hectoliter. Daarmee deed de brouwer het duidelijk beter, aangezien kenners in doorsnee rekenden op 3,1 procent groei. Ook Heineken 0.0 blijft het goed doen. Het alcoholvrije pils is momenteel in 33 markten wereldwijd beschikbaar.

Autonome groei in alle regio’s

Heineken is inmiddels de tweede grootste bierbrouwer ter wereld achter AB Inbev, dat vorige week al met cijfers kwam, Bekende andere merken van Heineken zijn Amstel, Desperado, Tiger, Sol en het cidermerk Strongbow. ‘De topmerken presteerden goed in het eerste halfjaar, met autonome groei in alle regio’s. Europa groeide weer in het tweede kwartaal, terwijl andere regio’s hun positieve momentum hebben behouden. Het Heineken-merk groeide sterk met 7,5 procent. De operationele winst was lager dan vorig jaar, vooral door de consolidatie van Brasis Kirin, wisselkoerseffecten en hogere kosten’, zo wordt topman Jean-François van Boxmeer geciteerd.

Heineken blijft investeren in merken

In de tweede helft van het jaar verwacht hij een voortgaande groei van de omzet en een versnelling van de groei van de operationele winst op autonome basis. ‘Wij blijven investeren in onze merken, innovaties, e-commerce-platforms en commerciële strategie. Voor het hele jaar, gezien de versnelling van onze operatie in Brazilië waar de marges nog onder het niveau van de totale groep liggen en het negatieve effect van wisselkorsen, verwachten we nu dat de operationele winstmarge met zo’n 20 basispunten daalt’, aldus Van Boxmeer.

Lees ook: Heineken winnaar FM Marketing Award

Reageer op dit artikel