nieuws

Kraft Heinz groeit zonder overnames niet

Fabrikanten 1173

Kraft Heinz groeit zonder overnames niet

PITTSBURGH – Kraft Heinz slaagt er zonder overnames niet in om snel te groeien. De onderneming heeft het eerste kwartaal van het jaar afgesloten met iets minder winst op een lagere omzet ten opzichte van een jaar eerder.

Kraft Heinz deed eerder dit jaar een poging om Unilever over te nemen, maar liep bij het Nederlands-Britse bedrijf een blauwtje. De winst van Kraft Heinz kwam in de eerste maanden van het lopende jaar uit op 893 miljoen dollar, tegenover 896 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet daalde met ruim 3 procent tot bijna 6,4 miljard dollar. Kraft Heinz kampt nu al vijf kwartalen op rij met een teruglopende omzet.

Kostenbesparingen leveren niet genoeg op

 

Met zowel de omzet als de winstgevendheid miste Kraft Heinz de verwachtingen zoals die door analisten waren gesteld. Dit wijst er volgens het persbureau Bloomberg op dat de onderneming ook uit de grootschalige kostenbesparingsoperatie niet voldoende weet te halen om beleggers tevreden te stellen. De koers van Kraft Heinz daalde in de handel dan ook met 4,3 procent. Daarmee is alle winst van het lopende jaar op de beurs meer dan verdampt.

Veel problemen op de Amerikaanse markt

Kraft Heinz is in Nederland vooral bekend van de ketchup en pastasauzen onder het merk Heinz. De onderneming haalt echter zo’n 70 procent van zijn omzet uit de Verenigde Staten met merken als Velveeta, Oscar Mayer en Heinz. Vooral op de die Amerikaanse markt ontwikkelt de omzet zich echter moeizaam, wat groei in de weg staat. ‘Ze moeten laten zien dat ze meer zijn dan een financiële regelaar en hun foodbusiness in een moeizame markt kunnen laten groeien en dat is nog niet duidelijk’, zo haalt Bloomberg zijn eigen analist aan.

 

 

Reageer op dit artikel