nieuws

Matige omzetgroei bij A-merken

Fabrikanten

Matige omzetgroei bij A-merken

DOETINCHEM – De omzet van grote A-merken in de Nederlandse supermarkten is afgelopen jaar gegroeid met 2,2 procent. De honderd grootste merken blijven daarmee opnieuw achter bij huismerken en bij de totale supermarktomzet.

Wanneer de groei van tabaksmerken uit de cijfers wordt weggelaten blijft er zelfs slechts een groei van 0,8 procent over. Dat blijkt uit de Merken Top 100 van IRI Nederland, die morgen verschijnt in vakblad Foodmagazine. De honderd grootste A-merken laten grote verschillen zien in omzetindex. Categorieën die jarenlang groeiden staan nu onder druk zoals functionele zuivel, koelverse sappen en tussendoorkoeken, ogenschijnlijk doordat de consument wat minder luxe is in zijn bestedingen.

Hollandse merken

‘Hollandse’ merken als Hak, Mona, Croma, Aviko, Karvan Cévitam en Honig doen het juist goed, terwijl ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz er in slagen om met sommige merken tot bovengemiddelde groei te komen. Daarbij wordt promotiedruk steeds vaker ingezet om huismerk en concurrentie terug te dringen. Campina is nog steeds het grootste merk in de supermarkt. In de onderstaande tabel ziet u de tien grootste A-merken in Nederland. Ook ziet u hier de omzet van de merken in de Nederlandse supermarkten, uitgedrukt in miljoenen euro’s.

Plaats Merk Omzet 2009 (miljoenen)
1 Campina 408
2 Marlboro 322,8
3 Douwe Egberts 289
4 Coca-Cola 257
5 Heineken 238,9
6 Friesche Vlag 204,6
7 Unox 196,8
8 Becel 160,1
9 Dr. Oetker 159,8
10 Danone 148,5
Reageer op dit artikel