Private label congres

Dinsdag 10 maart 2015 | Landgoed De Horst in Driebergen

Heeft het private label in de Nederlandse markt zijn verzadigingsfase bereikt? Na tien achtereenvolgende jaren van groei is er in de afgelopen twee jaar een duidelijke kentering zichtbaar en loopt het omzetaandeel van huismerken langzaam terug. De grote vraag is of er sprake is van een structurele omslag of dat het tijd wordt dat retailers en producenten hun huismerkvisie en -beleid ingrijpend wijzigen om een nieuwe periode van groei te realiseren.

Tijdens de 2e editie van het Nationale Private Label Congres nemen we de groeipotentie van het private label kritisch onder de loep vanuit vijf verschillende perspectieven:

1. Concurrentie   Komt toekomstige private label groei vooral van budget- of van exclusievere lijnen, welke ruimte is er voor private brand concepten van retailers en in hoeverre is de huidige prijsstrategie van huismerken nog houdbaar in een wereld waarin Lidl sterk groeit met exclusieve kwaliteitsconcepten tegen scherpe prijzen?
     
2. Internationaal  

Hoe verandert de private label strategie van internationale retailers, wat kunnen wij daar in Nederland van leren en welke kansen biedt dat voor huismerkproducenten?

     
3. Sourcing  

Wat zijn de gevolgen van de toenemende volatiliteit en schaarste op de grondstoffenmarkten voor de sourcing van huismerken en in hoeverre is internationalisatie een noodzakelijke voorwaarde om een sterke inkooppositie te behouden?

     
4. Shopper  

Wie is nu eigenlijk de Nederlandse huismerkkoper, wat vindt die shopper wel en niet belangrijk bij levensmiddelenaankopen en wat is de impact van trends als gezondheid en duurzaamheid op het huismerkbeleid van retailers? 

     
5. Productie  

Gaan A-merkfabrikanten hun productie in toenemende mate uitbesteden aan daarin gespecialiseerde producenten of worden de A-merkfabrikanten de nieuwe private label producenten van de toekomst?

     

Deze en andere vragen komen tijdens het congres onder leiding van dagvoorzitter Leo Kivits (EFMI Business School) op kritische wijze aan bod. Topsprekers uit de handel, industrie en wetenschap delen hun visie met de deelnemende directieleden en senior managers van retailers, huismerkproducenten en A-merkfabrikanten.

Bekijk hier het hele programma van het Nationale Private Label Congres.