Sprekers

Home | Programma | Sprekers | Locatie | Inschrijven 


 

Jan Willem Grievink – Directeur Food Service Instituut Nederland, Hoofddocent Strategie en ontwikkeling bij de EFMI Business School.

  Jan-Willem Grievink (1952) is al 40 jaar op beleidsniveau actief in de foodsector. Als boerenzoon kwam hij al jong in aanraking met een supermarktondernemer en volgde opleidingen in marketing, bedrijfseconomie, journalistiek en general management. Sinds 2003 is hij directeur van het FoodService (FSIN) en is als hoofddocent strategie en ontwikkeling verbonden aan EMFI Business School en de Masterclass Foodretail.

Jan-Willem houdt zich continu bezig met veranderingsprocessen toegespitst op foodshopper- en kernvraagstukken in de (inter)nationale levensmiddelenbranche. Hij heeft tientallen publicaties, studies en vakboeken op zijn naam staan.

Jan-Willem was onder andere marketing manager bij de Nedac Sorbo Group, hoofdredacteur en directeur van de vakbladen Foodmagazine en NieuwsTribune en directeur bij de Prisma Food Group (met 400 supermarkten). Sinds 1998 is hij primar bezig met strategische veranderingen in de brede foodsector. Hij geeft zijn visie jaarlijks in tientallen presentaties, colleges, interviews met de landelijke pers en vakbladen. 

   
Drs. Ing. D. Hoogenboom MBA – Partner bij Ystrategists en gastdocent aan Nyenrode Business Universiteit.
  Dimitri Hoogenboom (40) heeft de afgelopen jaren vele organisaties in binnen- en buitenland geholpen bij een effectieve executie van de strategie. Na 16 jaar gewerkt te hebben bij verschillende grote internationale adviesbureaus is hij sinds een jaar verbonden aan Ystrategists als partner. Y houdt zich bezig met het bedenken en uitvoeren van nieuwe strategieën waarbij het nemen van verantwoordelijkheid voor het resultaat centraal staat.

Dimitri heeft 1 boek over kennismanagement en 7 artikelen over performance management geschreven en is gastdocent aan Nyenrode Business Universiteit.

 

Prof. Dr. Dennis Vink – Hoogleraar financiën en investeringen, Nyenrode Business Universiteit

 

Dennis Vink is als hoogleraar financiering en investeringen verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Hij is directeur van het Nyenrode Center for Finance en als visiting professor of finance verbonden aan universiteiten in Moskou en Kopenhagen.

In 2009 was hij gekozen tot professor of the year in de executive MBA dat georganiseerd werd door Nyenrode en Kellogg School of Management. Dennis Vink is gespecialiseerd in (gestructureerde) financiering en heeft onderzoek verricht in samenwerking met faculteit van Yale International Center for Finance, EDHEC-Risk Institute en Vlerick Leuven Gent Management School. Hij is internationaal een veelgevraagd spreker, docent en adviseur op het terrein van financieel management.

Homepage: www.dennisvink.nl
Twitter: www.twitter.com/dennis_vink

 

Willem Treep – sociaal ondernemer, Willem&Drees 

  Willem Treep is de ene helft van Willem&Drees. Na zijn studie ontwikkelingseconomie begon hij zijn carrière bij Heineken en Unilever om daarna samen met Drees Peter van den Bosch Willem&Drees te beginnen. Met Willem&Drees wil Willem business met idealen combineren. Als sociaal ondernemer wil hij eerlijke business bouwen die fresh, fun en fair is in food. Bij Willem&Drees is Willem verantwoordelijk voor de commerciële kant van het bedrijf.

Willem&Drees is opgericht in 2009 door Willem Treep en Drees Peter van den Bosch. Het bedrijf brengt vers eten van de boer zo bij jou op tafel. Eerst werd er alleen aardappels, groenten en fruit naar supermarkten en bedrijfscateraars gebracht. Inmiddels is het bedrijf ook gestart met rechtstreekse leveringen aan consumenten via een online versmarkt waarbij consumenten naast groenten en fruit ook andere versproducten van boeren uit Nederland kan bestellen.

Schud de hand die je voedt. Onze Willem&Drees-boeren worden zorgvuldig geselecteerd. Ze werken met toewijding en zorg en nemen de verantwoordelijkheid om beter en gezonder te telen dan de massa. Veel van onze boeren werken biologisch. Op het etiket zie je waar het vandaan komt, inclusief de naam van de boer en zijn woonplaats. Zo weet je van wie je eet.

 

Dick van Woudenberg – mede-eigenaar Marshoek

Dick van Woudenberg   Dick van Woudenberg is mede-eigenaar van Marshoek, een onderneming met ruim 100 medewerkers dat gespecialiseerd is in financieel/administratieve dienstverlening en advisering voor retailbedrijven. Opgegroeid in een kruideniersgezin en als bedrijfseconoom afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Binnen Marshoek tevens al ruim 20 jaar actief als adviseur voor met name ondernemersbesturen van supermarktorganisaties. Het aandachtsgebied is vooral het moderniseren van de financiële conditiestelstelsel / verdienmodellen en daarbij het professionaliseren van de samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers.

Als geen ander neemt Marshoek de trends waar in de (food)retail. Vierwekelijks stellen we per formule een benchmark op voor onze klanten. Jaarlijks stellen we een brancherapport op. Wij ervaren wat onze ondernemers, de supermarkt exploitanten, ervaren.

Een paar lijnen die we daar uit kunnen trekken tussen trends en actualiteit:

  • Verschuiving tussen bricks en clicks: positieve omzetindex winkelomzet is geen gegeven
  • De kwaliteit van de locatie krijgt een nieuwe dimensie
  • Personeelsbeleid gaat afgestemd worden op de bewezen tweedeling tussen hands en brains
  • Lokaal ondernemerschap gaat nog meer het verschil maken

Marshoek heeft in 2014 een programma opgezet waarin doorlopend onderzoek centraal staat. Op het programma voor begin 2015 staan onder meer de volgende onderwerpen:

  • Uitbreiding van het winkeloppervlak geen vanzelfsprekendheid; welke criteria gelden voor het optimum
  • Hoe meet je de kwaliteit van ondernemerschap en wat is het effect op het rendement
  • Inventarisatie ontwikkelingen E-commerce
  • En meer……….