Route 4: noord brabant

     

Bezoek 1: 

  Plus Van Reijen in Veldhoven
Thema’s:        
   

Het succes van de Plus in Veldhoven heeft een lange aanloop. Vijftien jaar geleden nam Van Reijen de supermarkt aan De Dommelshei over. Toen nog een Plusmarkt. ‘Er stonden hier 57 displays op 700 vierkante meter. Die heb ik er meteen uitgehaald.’

Het personeel stelde hij razendsnel een doel voor ogen. ‘Ik ben op een tafel gaan staan met daarop een flipover. Op het papier tekende ik een berg. Het doel was die berg te beklimmen, oftewel de beste supermarkt van Nederland worden. Die berg hebben we nu beklommen.’

De vraag is nu, hoe blijft Plus Van Reijen daar? Van Reijen verteld: ‘Deze Plus moet bijdragen aan lekker, gezond en genieten. Waar een ander het heeft over index en fair shares, draait het bij ons om andere zaken. Fair shares boeien me he-le-maal niks. Ik heb nu vier wijnadviseurs in de winkel. Die vertellen aan de klant een verhaal over de wijn die ze kopen. Dat zet de klant vervolgens op social media. Dán heb je echt wat bijgedragen.’

 
 
Bezoek 2:    Albert Heijn in Made
Thema’s:     
   
     

De erelijst van de finalist van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing is indrukwekkend. In 2009 werd de Albert Heijn aan de Nieuwstraat in Made uitgeroepen tot beste AH-franchisewinkel, twee jaar later won hij de titel beste Albert Heijn van Nederland en weer een jaar later kreeg de winkel een oeuvreprijs van het moederbedrijf. Van Meel, zijn vrouw Corlinda en de medewerkers zijn er maar wat trots op. Dat winnen heeft diverse oorzaken. Mooie agf-afdeling, strakke winkel, fijne service, maar vooral de rits aan aparte acties voor de vaste klantenkring springen in het oog. Zo zet Van Meel ieder jaar op Eerste Pinksterdag een megatent op bij zijn winkel voor het zogeheten AH Muziekfestival. Verschillende artiesten treden op. Van Meel fungeert daarbij als spreekstalmeester. ‘Sta ik op het podium de boel te presenteren. Da’s echt kicken.’ Podiumvrees kent hij niet. Tijdens het carnaval treedt hij altijd op als tonprater, moppen tappen aan de lopende band. Met nieuwe klanten als beloning. ‘Dan zeggen ze: ‘Ik zag jou in de ton staan. Daarom kom ik hier.’ Echt waar, op iedere verjaardag in Made hebben de mensen het over onze acties. ‘Die Twan, die spoort echt niet’, hoor je dan. Mooi toch?’

 

 

Bezoek 3:  

  Jumbo foodmarkt in Breda

Thema’s:

 
   
     

Reikhalzend keek de hele branche uit naar 27 maart 2013. De dag dat in Breda de Jumbo Foodmarkt opende. Eindelijk weer eens een supermarkt die echt anders is. ‘Breda’ maakt die hoge verwachtingen waar. Retailers en concurrenten nemen hun petje af. Nu komen er wekelijks mensen van over de hele wereld kijken. Er wordt gekookt én gegeten in de Foodmarkt. Maar Breda is meer dan een laboratorium of showwinkel. Foodmarkt is de eerste van een nieuw format. Tegelijkertijd ga je daar heel wat Foodmarkt-bouwstenen terugzien.’

 

< Terug naar de routes