Route 3: omgeving utrecht

     

Bezoek 1: 

  Spar University in Utrecht
Thema’s:  
   
 

Spar University is een formule die in heel veel opzichten anders wil zijn. Andere muziek, andere reclames, ander taalgebruik, andere acties, meer snelheid, innovatiever. Kortom: een andere klantbenadering. Daar hoort dan ook bij dat klanten zelf hun boodschappen afrekenen.’

Binneveld koos om al die redenen in zijn University-winkels voor een kassaplein met uitsluitend selfcheck-outs. Dit past ook uitstekend bij het klantenprofiel van de vestigingen: studenten.

 
 
Bezoek 2:    Albert Heijn Vosseman in Lelystad 
Thema’s:   
   
     

Online is de toekomst’. Andrew Vosselman zegt het zonder een spoor van twijfel. Maar vraag hem niet naar de omvang van online, want dat weet hij niet. ‘5 procent? 10 procent? Ik heb werkelijk geen idee. Ik vind dat ook niet zo interessant. Waar het mij om gaat is dat klanten keuzes willen maken. De ene keer willen ze gewoon lekker in de supermarkt boodschappen doen, de andere keer willen ze de boodschappen alleen maar komen ophalen. Het gaat om die combinatie van alle mogelijkheden. Je moet het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Ontzorgen.’

De AH-ondernemer heeft de online-activiteiten wel meteen groot aangepakt. Hij heeft maar liefst vier afhaalpunten gecreëerd. Een bij zijn eigen supermarkt, één bij de vestiging van Délifrance en twee bij de HaJé-wegrestaurants aan de A6. Het zijn strategisch gekozen plekken.

Vosselman: ‘Ik vind dat dit ook dingen zijn die des ondernemers zijn. Je hebt een plan of een idee en daar ga je zelf mee aan de slag.

 

 

Bezoek 3:  

  Jumbo Vathorst in Amersfoort
Thema’s:     
   
     

Vanuit de Jumbo Foodmarkt in Breda heeft de nieuwe winkel enkele elementen overgenomen. Zoals de aanpak met cross-selling, de verkoop van assortiment op andere locaties in de winkel: wijn op de visafdeling, schilmesjes bij de aardappelen. Vos: ‘Het is bijverkoop, met veel non-food erin. We doen er wel wat signing bij, maar leggen ook niet al te veel uit aan de klant. Het is pure impuls.’

Ook de ‘shopstyle’-schappen waarin in Breda het kw is ondergebracht, zijn in Vathorst overgenomen. Beijer: ‘Het zijn magazijnstellingen, schappen waarin de staanders aan de voorzijde na elke meter weer terugkomen, waar normaal het schap doorloopt. Het mooie daarvan, vinden wij, is dat je heel fraai bloksgewijs kunt presenteren. Opvallend is de personeelsruimte. ‘We hebben gekozen voor een kantine zonder werkuitstraling: geen enkel element uit de winkel komt terug in de kantine, alleen het Jumbo-logo op de koffiebekers. Zo hebben we voor het personeel een omgeving gecreëerd waarin ze letterlijk even weg zijn uit de werkomgeving. Pauze is dan echt pauze.’

 

 
Bezoek 4:     AGF in Landwaart
Thema’s:  
   

 

AGF Landwaart werd al eens verkozen tot Beste Groenteman van Nederland en behoort in 2014-2015 weer tot de Top 5. 

 
< Terug naar de routes