Route 1: oost nederland

     

Bezoek 1: 

  C1000 Kuipers in Oldenzaal
Thema’s:      
   

Björn Kuipers legt de lat hoog. Hij is altijd op zoek naar een maximale prestatie. Dat verlangt hij van zichzelf en dat verlangt hij van zijn medewerkers. Tot voor kort was het nog zo dat hij zelf van tevoren sprak met iedere nieuwe werknemer. Onder meer door de drukte rond de ombouw gaat dat niet meer.

Maar iedereen kent de uitgangspunten die in Kuipers’ supermarkt worden gehanteerd. ‘Wij zijn altijd op zoek naar mensen die de drive hebben om iets zo goed mogelijk te doen. Niet omdat het hen wordt opgedragen, maar omdat ze dat zo voelen. Wij nemen mensen daarnaast aan op hun 
talent om dienstverlenend te zijn. Zijn zij echt in staat om het de klant altijd zo goed mogelijk naar de zin te maken? En de derde voorwaarde is flexibiliteit. Zowel naar de klant als naar de organisatie. Dat zijn wat mij betreft de begrippen waar het om draait. Kuipers vindt dat de winkel elke dag een 9 moet zijn en liefst nog ietsje hoger. 

C1000 Kuipers was in 2014 finalist van de Supermarkt van het Jaar.

 
 
Bezoek 2:    Albert Heijn Marktstraat in Heino
Thema’s:      
   
     

Kim en Marlinde van de Worp combineren hun Albert Heijn met horecabedrijf Buuffie’s Proef-lokaal. ‘We zijn met deze combinatie nog aantrekkelijker voor de klanten.’ Buuffie’s moet niet alleen de beste klant van de supermarkt worden 
- ‘Alleen het vlees betrekken we van de lokale slager’ – op termijn moet er ook een kruisbestuiving komen tussen horeca en supermarkt. Dat is al terug te zien op de menukaart: de Allerfriste dranken, de Allerpuurste sappen en koffie voor Allermomenten. Ook staat er voor €6,95 een maandgerecht op het menu, afkomstig uit Allerhande. ‘De marge daarvoor is minder belangrijk. Door hier te proeven, stimuleren we mensen om naderhand de boodschappen voor dat gerecht te doen.’ De koffie is van huismerk Perla. Op de wijnkaart prijken wijnen van onder meer Lindemans, die ook in het schap van de supermarkt staan. Daarnaast worden er Allerhande-workshops en proeverijen met wijnen uit de supermarkt gehouden. 

 

 

Bezoek 3:  

  DekaMarkt Orderplein in Apeldoorn

Thema’s:

    
   
     

Het nieuwe gezicht van Dekamarkt is sinds april ook buiten Noord-Holland te zien, namelijk op het Ordenplein in Apeldoorn. Dertig jaar lang stond hier een Dekamarkt oude stijl. Die heeft nu plaats gemaakt voor een winkel met het marktconcept. Weinig doet denken aan dat wat ooit is geweest.  

De winkel ademt echt de sfeer van een markthal. Dat zie je in één oogopslag.’ Dat marktgevoel is niet alleen het gevolg van het grotere versassortiment en de marktluifels. Ook door een duidelijke scheiding tussen het marktgedeelte (links) en de kw (rechts). Bolhuis: ‘Het is oud-Deka en nieuw-Deka. De oude buurtwinkel is getransformeerd naar een supermarkt die voor alle typen klanten bestemd is.’ Want de klanten komen volgens de verkoopleider nu niet alleen meer uit de wijk Orden. ‘En ze doen nu ook hun weekendboodschappen hier.

 

< Terug naar de routes