artikel

SvhJ: Plus Alfring verrassend finalist

Events 2000

SvhJ: Plus Alfring verrassend finalist

HARDENBERG- Een vvo van 900 m2 beperkt de mogelijkheden voor Plus-ondernemer René Alfring in Hardenberg. Toch staat de supermarkt in de finale van SvhJ-verkiezing.

Als provinciewinnaar (Overijssel) nog wel. ‘Wij hebben hier niks wat andere winkels niet hebben. Het zijn de mensen die het verschil maken. Zij zorgen voor warmte en gezelligheid’, klinkt het.

Supermarktgeslacht Alfring

Dat René Alfring in de supermarktbranche terechtkwam, mag geen verrassing heten. Opa was melkboer en later kruidenier, vader begon in 1986 voor zichzelf en daardoor groeiden René en zijn broers zowat op in de supermarkt. Zowel René als zijn broers hebben een eigen winkel: René sinds 2001 in Hardenberg, zijn broers in respectievelijk Gramsbergen en Bergentheim. ‘Maar het zijn niet de enige Alfrings die als supermarktondernemer actief zijn’, verklapt de SvhJ-finalist. ‘Een neef heeft een Plus in Schalkhaar en twee andere neefjes hebben ieder een Coop in Luttenberg en De Krim.’

Eerste familielid in de SvhJ-finale

Voor het eerst staat er een Alfring in de finale van Supermarkt van het Jaar. En dat was toch wel een verrassing voor René, met zijn winkel van 900 m2. ‘We hebben met deze kleine supermarkt veel minder mogelijkheden dan grotere winkels. Ik kan niet uitpakken met creatieve displays, heb alle meters nodig. De winkel heeft eigenlijk niets wat andere winkels niet hebben. Het halen van de finale was wel een verrassing, maar we zullen toch wel iets goeds doen’, aldus de nuchtere Overijsselaar.

Personeel zorgt voor warmte en gezelligheid

Belangrijkste factor achter het succes van Plus Alfring is het personeel, vindt de ondernemer. ‘Iedere formule staat zoals hij staat. Daarbinnen kunnen je mensen het verschil maken, daar onderscheid je je mee. Zij zorgen voor warmte en gezelligheid. Toen ik opgroeide was mijn vader altijd de zakelijke, mijn moeder zorgde voor de binding.’ Die vaardigheden probeert Alfring te combineren. ‘Als ik door de winkel loop, ken ik 80 tot 90 procent van de klanten. In Hardenberg zitten veel supermarkten, maar er zijn veel klanten die vanuit de andere kant van het dorp hier boodschappen komen doen. De klant kent ons als gemoedelijke, gezellige winkel. En klanten waarderen een stapje extra. Vorige week nog heb ik een klant thuisgebracht wiens auto niet meer wilde starten.’

Goede mix van medewerkers

In de loop der jaren slaagde Alfring erin een ploeg medewerkers neer te zetten die in balans is. ‘Er staat nu een goede mix van medewerkers. Sommigen zijn heel creatief, heel sociaal. En mijn bedrijfsleider Remon bijvoorbeeld is zeer duidelijk en rechtlijnig. Op de versafdeling heb ik dan weer een echte motivator lopen.’ De verschillende afdelingen krijgen van Alfring veel ruimte om zich zelfstandig te ontwikkelen. ‘Mensen krijgen hun eigen verantwoordelijkheid, ze mogen de afdeling runnen als hun eigen winkel. Dat pakken ze goed op. En als ze iets willen, kunnen ze altijd alles tegen me zeggen. Moet er een oven bij op de broodafdeling? Onderbouw het maar en die oven komt er.’ De ruimte die medewerkers krijgen om zich te ontwikkelen, is terug te zien in retailland. Alfring: ‘Veel jongens beginnen hier in de vulploeg en maken later de overstap naar andere retailers. Het stikt hier in de regio van de voorbeelden.’

Zie ookOverzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ookVideo van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 27 januari 2018.

Foto's

Reageer op dit artikel