artikel

SvhJ: AH Zeewolde is niet zomaar een filiaal

Events 3744

SvhJ: AH Zeewolde is niet zomaar een filiaal

ZEEWOLDE – Het is geen toeval dat de Albert Heijn in Zeewolde is gekozen tot de beste supermarkt van Flevoland en naar de finale gaat voor de hoofdprijs. De winkel ziet er piekfijn uit en barst van de creativiteit met veel lokale acties. ‘Het klinkt natuurlijk een beetje als een cliché, maar wij doen het hier écht met zijn allen samen.’

Jos Tennekes werkt inmiddels al 24 jaar bij Ahold, eerst in foodservice en sinds 13 jaar als supermarktmanager. Sinds 3 jaar heeft hij de leiding over de winkel in Zeewolde. ‘Toevallig ook de Albert Heijn waar ik helemaal in het begin stage liep. Hier viel ik direct met mijn neus in de boter met een grote verbouwing. Dat is een geweldige start. We hebben deze vestiging als een van de eerste Groot Winkelplan-winkels neergezet. Daarvoor zijn we gaan kijken bij onder meer de XL’s in Eindhoven en Leidschendam. We hebben veel elementen daaruit overgenomen.’

De winkel ademt ‘samen’

De verbouwing is een groot succes, wat terug te vinden is in de stijgende scores in de klanttevredenheidsonderzoeken van Albert Heijn. Die zijn onder meer te danken aan de vele lokale acties die in de winkel zelf worden ontwikkeld. ‘We zijn vanwege de verkiezing natuurlijk wel wat extra zaken gaan doen, maar dat gebeurt op de basis die we hier de afgelopen jaren hebben gelegd. En ik zeg opzettelijk ‘we’, want deze winkel ademt ‘samen’, van het jaarplan tot de vele lokale acties’, zegt de enthousiaste Tennekes. ‘Op een belangrijk moment in de verkiezing was ik zelf met vakantie. Als ik dan zie hoe het team dat heeft opgepakt, dan kan ik alleen maar megatrots zijn.’

Succesvolle lokale acties

Tennekes noemt een aantal voorbeelden van succesvolle lokale acties. ‘De afgelopen acht weken hebben we de ‘Ons eten’-campagne gehad. Een mooi samenspel tussen klanten, medewerkers, social media en lokale telers. Klanten stuurden recepten in, gingen op bezoek gingen bij lokale telers en bereidden samen met een kok in de winkel het gerecht. Dat werd uiteindelijk aan mooi gedekte tafel in de winkel opgegeten. We konden daarbij goed profiteren van het feit dat rond Zeewolde veel leveranciers van Albert Heijn zijn gevestigd.’

Albert Heijn biedt de ruimte

Een fotowedstrijd, in samenwerking met onder meer de gemeente, is een ander voorbeeld. ‘We hebben hier best veel toeristisch publiek, vooral als het mooi zomerweer is, dankzij de jachthavens en stranden. De gemeente wilde Zeewolde beter op de kaart zetten en hier bij de Albert Heijn komen inwoners en toeristen samen. We hebben daarom een fotowedstrijd georganiseerd waarbij mensen hun favoriete in Zeewolde gemaakte foto konden insturen. De inzendingen lieten we op een enorm scherm in de winkel zien en we gaven wekelijks prijzen weg. Dat was een enorm succes. Albert Heijn biedt ons de ruimte om dit soort dingen te organiseren, maar die ruimte moet je dan wel pakken’, aldus de supermarktmanager.

Agf-afdeling paradepaardje

De basis blijft echter een winkel die perfect op orde is, met de agf-afdeling als paradepaardje en veel cross-selling. Tennekes: ‘We doen het samen, we doen het op eigen kracht. We bedenken dingen en als we erin geloven, gaan we er ook echt voor. We zijn niet zomaar een AH-filiaal.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

Foto's

Reageer op dit artikel