artikel

Philip Morris Benelux: ‘Verhaal van ons is consistent’

Events 2167

Philip Morris Benelux: ‘Verhaal van ons is consistent’

ARNHEM – Philip Morris is weer terug waar het in verleden al vaker stond: op het hoogste podium als beste buitendienst in de categorie Non-food 2017.

‘Gelukkig staan we nu na jaren weer op het podium, al is het verschil met de overige fabrikanten minimaal’, reageert field sales manager Jaap van de Vliert. ‘Bij Philip Morris zijn we gewend om op het podium te staan, dus dat we de afgelopen jaren daar niet op stonden, vonden we niet prettig.’ Evenals voorgaande jaren liggen de scores in de categorie Non-food dicht bij elkaar. Philip Morris ligt maar 0,02 voor op nummer 2 Imperial Tobacco, dat maar 0,04 hoger scoorde dan Mars Nederland. Alle fabrikanten scoren lager ten opzichte van vorig jaar, al is het verschil overal klein. Philip Morris zakte van 7,47 naar 7,43, maar stijgt desondanks van de derde naar de eerste plek. Vorig jaar was die plek voor concurrent Japan Tobacco International.

Aan de slag met premium-merken

Het succes van Philip Morris is volgens Van de Vliert mede te danken aan een andere manier van denken. ‘We zijn flink aan de slag gegaan met onze premium-merken waarvan Marlboro de grootste is. Ook het assortiment in brede zin is aangepast, onder meer vanwege het verbod op het gebruik van capsules in de sigaretten. Nu zijn we in elk segment goed vertegenwoordigd. Daarnaast zijn we bezig geweest met positionering: wat is de prijswaarde van een pakje sigaretten en wat wil de consument? We zijn onder meer met extra grote pakjes gekomen. Door deze maatregelen hebben we het rendement behoorlijk vergroot.’
Volgens Van de Vliert is de aandacht van de buitendienst ook meer verlegd richting supermarkt. ‘We hadden al een goede focus op de tabaksspeciaalzaak en het tankstation, nu hebben we ook meer aandacht voor de supermarkt, dat in belang groeit. We bezoeken de winkels vaker en letten op of onze producten wel voldoende voorradig zijn. Ook houden we de versheid van de producten in de gaten. Zo nodig ruilen we die tijdig om. Ook zorgen we voor een goede zichtbaarheid zolang dat mogelijk is. Daarnaast ondersteunen we supermarkten door ze correct te informeren over veranderende regelgeving.’ Na de invoering van de nieuwe Tabaks- en Rookwarenwet zijn de individuele winkeliers uitvoerig geïnformeerd, onder meer door de buitendienst van Philip Morris. ‘De buitendienstmedewerkers staan altijd paraat om vragen van winkeliers te beantwoorden en hen te adviseren. Op deze manier hebben we de relatie met onze klanten verder versterkt’, zegt Van de Vliert.

Rookonvriendelijk klimaat

De tabaksindustrie heeft te maken met steeds verdergaande regelgeving. Afgelopen jaar werd een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de strijd tegen het roken door het verplicht stellen van afschrikwekkende plaatjes op de pakjes. Maar daar blijft het niet bij. In het regeerakkoord doet de kersverse coalitie er nog een schepje bovenop met een nieuwe accijnsverhoging. Daarnaast is het aan de nieuwe regering om het door de vorige regering genomen besluit te bekrachtigen of de sigaret per 2020 uit het zicht te halen in de supermarkt en als het aan de antirooklobby ligt, verdwijnt de sigaret helemaal uit de supermarkt. Voor de buitendienst van Philip Morris is het in de rookonvriendelijke klimaat lastig om nog met een positief verhaal te komen. Toch lukt dat, zegt Van de Vliert en hij wijst op de zojuist behaalde titel. ‘De verhalen van Philip Morris zijn al jaren heel consistent. We spelen in op de actualiteit en helpen de supermarkten goed om te gaan met de veranderende regelgeving. Als marktleider, met een marktaandeel van bijna 50 procent, draaien we niet om de hete brij heen en zeggen ook dat het ons plan is om Nederland te werken aan een rookvrije toekomst. Dit willen wij bewerkstelligen door traditionele rookwaren op termijn te vervangen door rookloze alternatieven.’

Rookvrije toekomst
Van de Vliert wijst op de introductie van Iqos en Heets, dat werkt volgens het principe ‘heat not burn’. Oftewel: de tabak verbrandt niet meer, maar wordt verwarmd. De Iqos is in dit geval het apparaat, de Heets de pakjes. ‘Het geeft bijna dezelfde beleving als de sigaret’, volgens de field sales manager. ‘Met Iqos en Heets bieden we de volwassen roker die er voor kiest tabak te blijven gebruiken.’ Voor het bereiken van een rookvrije toekomst is samenwerking met de retail van groot belang, denkt Van de Vliert. ‘Uiteindelijk moeten zij rookloze alternatieven zoals Iqos en Heets ook uitdragen. Aan ons ligt het niet: wij geloven er helemaal in.’

Reageer op dit artikel