artikel

Sial focust op trends, niet op producten

Events

PARIJS – De vijftigste editie van de Sial vindt plaats tussen 19 en 23 oktober in Parijs. De Sial gooit het over een andere boeg in het jaar dat de internationale foodbeurs de vijftigste verjaardag viert. De focus ligt deze keer in Parijs niet 
zozeer op innovatieve producten, maar op de nieuwste internationale 
retailtrends in de foodbranche.

Sial focust op trends, niet op producten

Er zullen deze keer rond de zesduizend exposanten aanwezig zijn. In vergelijking met vorig jaar is er een extra hal om ruimte bieden aan de meer dan 150.000 verwachte bezoekers uit tweehonderd landen. Nederland loopt duidelijk warm voor de beurs. In 2012 zat ons land in de ‘top-10 bezoekers’.

Kritiek
De organisatie van de Sial kreeg na die laatste editie behoorlijk wat kritiek uit Franse hoek. Er zou volgens de betalende bezoekers uit Frankrijk te weinig aandacht zijn voor producten en fabrikanten van eigen 
bodem. Het resultaat van die kritische geluiden is dat er dit jaar maar liefst 1092 exposanten uit Frankrijk een plek krijgen binnen de muren van de megabeurs. Daarnaast concentreert de Sial zich op een retailtrend, waarvan de Fransen zelf vinden dat ze de aanjagers zijn. De organisatie achter de global food marketplace noemt het fenomeen ‘driving business’. Met andere woorden, de Sial gaat veel aandacht schenken aan de opkomst van pick-up points. In het januarinummer van vorig jaar besteedde Foodmagazine in zijn coverstory reeds aandacht aan de succesvolle uitrol van afhaalpunten in de Franse supermarktbranche. 10,7 procent van de huishoudens in Frankrijk maakten in 2012 al gebruik van afhaalpunten. De Franse media bestempelt de pick-up points in dat jaar al als dé motor achter de omzetgroei van Leclerc, Auchan, Intermarché, U en Carrefour. In Frankrijk trappen de retailers het gas 
inmiddels vol in wat betreft drive-throughs. Zo experimenteert Leclerc in Zuid-Frankrijk op dit moment met een afhaalpunt bij een wegrestaurant langs de snelweg. Het nieuwe concept is elke dag geopend tussen 8.00 uur ‘s ochtends en 20.00 uur ‘s avonds en dient vooral om toeristen en forensen te bedienen.

Walmart
Om de afhaaltrend goed voor het voetlicht te brengen, is er tijdens de Sial ook aandacht voor de opmars van pick-up points in andere belangrijke internationale markten. Zo worden op de beurs onder meer de afhaalplannen van Walmart besproken. De Amerikaanse 
retailgigant heeft onlangs een aanvraagprocedure 
gestart voor het openen van een reeks ‘stand-alone drive-throughs’. In de zogeheten pick-up depots van Walmart komen straks zo’n tienduizend verschillende producten te liggen. Dat meldde een woordvoerster van de keten een paar weken geleden aan diverse 
media in de USA. De boodschappen worden door 
medewerkers in de auto’s van de afhalers gezet, die 
zodoende in hun voertuig kunnen blijven zitten. De 
organisatie achter de Sial brengt deze dagen een 
bezoek aan Denver, waar Walmart een bezorgdienst test. Ook dit komt aan bod tijdens de beurs.

Amazon Fresh
Een online partij die tevens ruimte krijgt van de Sial is Amazon Fresh. De afgelopen jaren heeft het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon in de steden Seattle, San Francisco en Los Angeles onder de naam Amazon Fresh ervaring opgedaan met het via internet bestellen en vervolgens thuis leveren van groenten, fruit, vlees, vis en zuivel. Amazon gaat waarschijnlijk nog voor september zijn vershandel in Duitsland lanceren. Sial zelf verwacht veel van Amazon Fresh en noemt het gekscherend the new supermarketkiller.

Een ander belangrijk thema tijdens de Sial is de 
opkomst van versconcepten in de supermarktbranche (focus on fresh). Met name agf zal in de spotlights staan. In feite een beweging die botst met de trend van het groeiende aantal afhaalpunten. Met de versconcepten proberen de retailers de klanten immers naar de winkels te trekken. Verder wordt ingezoomd op diverse vormen van smartshopping, zoals het scannen en betalen van artikelen met smartphone of tablet.

Nederland
In de aanloop naar de Sial werden onlangs de producten genomineerd die in oktober meedingen naar de Sial d’Or, de award voor de beste introductie. In totaal 28 foodjournalisten uit alle windstreken presenteerden eind april in l’Hotel du Collectionneur in hartje Parijs de nieuwste, meest innovatieve producten uit hun land. De opzet van de competitie was deze keer beduidend anders dan in voorgaande jaren. In 2012 lag de focus nog puur op de producten. In 2014 kreeg het journaille als opdracht een verhaal te vertellen over heersende (food)trends in hun land en die te ondersteunen met producten die passen in die ontwikkelingen. Nederland bracht de producten Amstel Radler (Heineken), Lay’s Deep Ridged (Pepsico) en Holy Soda (Vrumona) mee, die respectievelijk symbool staan voor de trends self indulgence, de zoektocht (van jongeren) naar intense smaken en ‘duurzaamheid en gezondheid’. Uiteindelijk werd Holy Soda door de groep internationale journalisten uitgekozen als de Nederlandse kandidaat die meedingt naar de Sial d’Or.

Global trends
Na de presentaties, concludeerde de organisatie van de Sial dat er wereldwijd acht trends (global trends) zijn waar te nemen. Dit zijn achtereenvolgens convenience, gezonde voeding, de opkomst van lokale producten, de populariteit van premium producten, de zogeheten magical ingredients, de populariteit van exotische producten en sizing (verschillende formaten van hetzelfde product).

Convenience
Convenience is één van die trends die al jaren leidend is in de levensmiddelenbranche. Een opvallend gemaksproduct tijdens de presentaties was de ‘teekanne easy tea’ uit Oostenrijk. Thee in de vorm van een pil, zodat het theezakje overbodig is. Eén van de Nederlandse producten, Amstel Radler, ondersteunde volgens de Sial-organisatie de trend gezonde voeding. Dit vanwege het lage alcoholgehalte. Ook lokale producten zijn wereldwijd hot. ‘Lokaal wordt gezien als een teken van kwaliteit, zelfs al is de kwaliteit niet goed. Het stempel lokaal doet al genoeg. Lokale producten geven ook het signaal af dat er banen worden gecreëerd’, aldus woordvoerder Jean-Bernard Guyot van de Sial over die ontwikkeling.

Toevoegingen
Dan ‘Magical Ingrediënts’. De Sial doelt hiermee op producten met toegevoegde gezonde ingrediënten. Zo toonde Groot-Brittannië het product Upbeat, een proteïnedrankje als vervanger van het ontbijt voor mensen die geen tijd meer hebben om thuis het ontbijt te nuttigen. En dat zijn er nogal wat in de UK. Eén op de vijf Britten eet geen ontbijt meer aan de keukentafel.

Thuis koken
De trend ‘thuis koken’ is vanwege de recessie één van de aanhoudende trends. De Sial ziet echter ook de 
populariteit van tv-koks als één van de oorzaken. De hang naar het exotische is volgens de Sial juist één van de nieuwere trends. ‘Voeding is een makkelijke, eerste stap om in aanraking te komen met het exotische’, noemde Guyot als motief. Een goed voorbeeld van die ontwikkeling is de lancering van Lay’s Deep Ridged, de chips van Pepsico met onder meer de smaak Sweet Chilli.

Formaat
Ten slotte werd sizing besproken. Steeds meer fabrikanten introduceren verschillende verpakkingsformaten om nieuwe gebruiksmomenten te creëren. Wat 
betreft verpakking, op dat punt liet Japan een échte productinnovatie zien. Het ‘tuitje’ van de verpakking van het Japanse drankje Drop of Freshness sluit vanzelf, wanneer de opengeknipte verpakking weer op 
tafel wordt gezet.

Sushi
Dat trends niet overal ter wereld tegelijkertijd plaatsvinden, werd tijdens deze bijeenkomst eens te meer duidelijk. De organisatie van de Sial beweerde dat 
sushi-concepten wereldwijd razendsnel aan populariteit winnen. Dat was volgens de afvaardiging van Nieuw-Zeeland en de USA echter allerminst het geval binnen hun landsgrenzen. Sterker nog, sushi blijkt overzees al weer verleden tijd. De ‘Kiwi’s’ en de Noord-Amerikanen zien dat de sushibars massaal worden vervangen door toko’s die verse yoghurt aanbieden.

Reageer op dit artikel