artikel

Categorie Service merchandisers: McCormick Nederland

Events

Het geheim? Continu investeren in klanten, laten zien dat je van toegevoegde waarde kunt zijn en resultaten delen.

Vorig jaar was er sprake van een zogeheten fotofinish. McCormick Nederland sleepte met het kleinst mogelijke verschil de overwinning in de wacht. Dit jaar ziet het strijdtoneel er anders uit. Met een stijging van 0,31 punten laat het bedrijf de competitie duidelijk achter zich, schrijven de onderzoekers  in het rapport naar aanleiding van de verkiezing.

Casper Karenbeld en Roderic Mouthaan, allebei actief als key accountmanager bij McCormick Nederland (Silvo), tonen zich er daags na de uitreiking nog aangenaam verrast over. De hogere waardering die de service merchandiser dit jaar krijgt, levert de kruidenfirma de 22e plaats op in de overall-ranking, een sprong van 23 plaatsen.

ProfessionaliserenMcCormick
Nederland kondigde vorig jaar aan ‘vol in te zetten op versteviging van de relatie met onze handelspartners’. De key accountmanagers zien de prijs als waardering voor deze inzet en de continue focus op de klant. ‘We zijn bezig om onze aanpak steeds verder te professionaliseren. We laten retail zien dat we van toegevoegde waarde kunnen zijn, bijvoorbeeld aan de hand van succesvolle praktijkcases. We delen informatie met retailers en ontvangen die ook graag van hen. Afspraken die we met hen maken, vertalen we door naar onze merchandisers en zij doen dat op hun beurt richting ondernemers. Vervolgens koppelen we resultaten altijd weer terug aan onze partners.’

De toegevoegde waarde die de service merchandiser biedt, schuilt in het aanbieden van combinaties met andere producten, vooral vers. Karenbeld: ‘Met de informatie die we nu van veel retailers krijgen, kunnen we ervoor zorgen dat onze mixen bij de versaanbiedingen staan en kunnen we de consument inspiratie bieden.’

Mouthaan: ‘We trachten daarnaast slimme en makkelijke combinaties te maken, bijvoorbeeld gehakt met shoarmakruiden gecombineerd met een pitabroodje, shoarmasaus en sla. Je biedt de ondernemer interessante, additionele omzet en de consument een leuke variatie. Retailers en supermarktondernemers zien steeds meer het belang hiervan.’

Service level
McCormick Nederland werkt samen met Plus, de Dirk van den Broek-bedrijven, Dekamarkt, C1000, Jumbo, Van Tol en zelfstandig ondernemers. Afspraken worden vaak op het hoofdkantoor gemaakt. Bij ondernemers gaat het om een ‘actieve benadering’.  Het bedrijf had tot voor kort zelf service merchandisers in dienst, maar maakt sinds de zomer gebruik van de diensten van Didden Distributiemaatschappij. Het aantal winkelbezoeken en het service level namen toe. Met service level doelen de accountmanagers op de betere vertaalslag per formule van plannen naar de winkelvloer, maar ook op out of stock, irritatiefactor nummer één bij consumenten én ondernemers.

‘Onze merchandisers bezoeken ondernemers op vaste dagen en nemen Silvo in hun pakket mee. Het Silvo-schap wordt daardoor vaker onderhouden’, licht Paul Wets, field sales manager bij de distributeur toe. ‘Voor ondernemers is deze werkwijze efficiënter. We kunnen daarnaast makkelijker inspelen op seizoens- of regionale verschillen die zich in deze categorie voordoen.’

‘Onze taak is de merchandisers van de juiste informatie te voorzien. Op basis van communicatie in de media bijvoorbeeld en ook basis van de historie weten we precies wanneer zich piekmomenten voordoen. Vaak overstijgt dat meerdere categorieën. Daarover voeren we nauw overleg om ons huidige service level vast te houden dan wel te verbeteren’, aldus de key accountmanagers van McCormick.

 

Top 3 Service merchandiser

McCormick Nederland 7,57
La Bonbonnerie 7,33
Look-O-Look Nederland 6,99

Reageer op dit artikel