artikel

Uitleg: Winnaar doorloopt stevig jurytraject

Events

NIJKERK – De uiteindelijke winnaar van de titel Supermarkt van het Jaar heeft drie juryrondes doorlopen. De winkel is getest of de basis op orde is en of hij tijdens het weekend 
optimaal presteert en heeft bezoek 
gehad van twee jury’s. Met de aftrap van de verkiezing is het jurytraject ingegaan. Dat traject loopt tot maart 2014 en kent drie ronden.

Uitleg: Winnaar doorloopt stevig jurytraject

Ronde 1
In de eerste ronde vindt een consumentenonderzoek plaats in het marktgebied van de deelnemende supermarkten. De basis hiervan is een checklist, formule-onafhankelijk opgesteld, die wordt afgenomen door een enquêteur. Die zal de consument vragen naar de interne en externe winkelverzorging, het algemene beeld van de winkel, de klantvriendelijkheid en toegankelijkheid van de medewerkers, de kwaliteit van de verschillende 
afdelingen en de beschikbaarheid van producten. Daarnaast komt in de eerste ronde een vakjury langs. Deze bestaat uit twee onafhankelijke deskundige 
juryleden die op twee verschillende momenten (dinsdag tot en met donderdag) in de week de winkel beoordelen. Ook zij checken de interne en externe winkelverzorging, het algemene beeld van de winkel, de klantvriendelijkheid en toegankelijkheid van de medewerkers en de kwaliteit van de verschillende afdelingen.

Ronde 2
In de tweede ronde ligt het accent op het weekend. De juryronde heet dan ook ‘basis op orde in het weekend’. Deze ronde, waarin de verkiezing doorgaat met 56 supermarkten en vijftien buurtsupermarkten, bestaat uit een consumenten-
onderzoek en een vakjury zoals in ronde 1, met het verschil dat de 
bezoeken in ronde 2 op drukkere momenten (vrijdag en zaterdag) plaatsvinden. Kernvraag: ‘Voldoet de winkel ook onder druk aan de 
eisen van consument en vakjury?’

Ronde 3: de finale
Ronde 3 start met de beste vijftien supermarkten en zes buurtsupermarkten. De winkels die als supermarkt of buurtsupermarkt in de finaleronde komen, zijn bewezen uitmuntend. Binnen dit eliteveld zoekt de verkiezing naar de excellente winkel. In de finaleronde komen vier onderdelen aan bod. In het eerste onderdeel bezoekt een expertisejury een winkel twee- maal en beoordeelt de supermarkt op specifieke aspecten binnen de winkel: merchandising en vers. Het tweede onderdeel van de finaleronde is het personeelsbeleid en het derde de consumentenbus. Het vierde onderdeel van de finaleronde is een bezoek van de topjury.

Reageer op dit artikel