nieuws

Onderzoek naar extreme kortingen AH België

Buitenland 4575

Onderzoek naar extreme kortingen AH België
Shutterstock

BRUSSEL – Er wordt een onderzoek ingesteld naar de diepe kortingsacties die Albert Heijn momenteel voert in België. Federaal minister Kris Peeters van consumentenzaken wil weten of Albert Heijn met verlies verkoopt, wat verboden is in België.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Economische Inspectie, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd.

‘Prijsoorlog die economie schaadt’

Het verzoek van minister Peeters kwam na klachten van Buurtsuper.be, de beroepsvereniging van foodretailers. Buurtsuper.be is bang voor een prijsoorlog die schadelijk is voor de hele economie. Het zou leveranciers onder druk zetten en ten koste gaan van investeringen en innovatie.

Folder vol 1+2 aanbiedingen

Supermarkten in België mogen geen producten onder de kostprijs verkopen. AH’s bonusfolder staat deze week bol met 1+2 aanbiedingen. ‘De scherpste acties ooit in Vlaanderen’, meldt AH zelf in chocoladeletters op de omslag. De aanbiedingen volgen nadat AH vorige week al in België met melk stuntte, een liter volle melk (houdbaar) voor €0,55. De 1+2 acties lopen door het hele assortiment. Het betreft producten in vers, zoals broodjes en paprika’s, maar ook koffiekoeken, frites (diepvries), melkproducten, ontbijtrepen, wijnen, conserven en producten op het gebied van persoonlijke verzorging. Daarnaast bevat de folder ook nog 1+1 aanbiedingen en andere forse promoties.

Regels slim omzeild

‘Zelfs in Nederland doet de keten dat nooit’, schrijft De Tijd. Volgens de krant laten verschillende leveranciers weten dat ze niet zelf hebben meegewerkt aan de kortingsacties door prijzen te verlagen. Ze zouden ook niet blij zijn met de diepe kortingen van Albert Heijn. De Zaanse supermarktketen zou de kortingsactie goed hebben voorbereid en mogelijk ook officieel voldoen aan de regels omtrent verkoop met minmarge. Bronnen melden aan De Tijd dat AH producten in Nederland heeft ingekocht volgens ‘normale’ prijzen en deze vervolgens voor een fors lagere prijs heeft doorverkocht aan z’n Belgische dochter. Die zou de producten dan weer hebben verkocht voor een prijs die weliswaar lager is dan AH in Nederland heeft betaald, maar hoger wat AH’s Belgische tak heeft betaald.

Het is onbekend wanneer er uitkomsten komen van het ingestelde onderzoek.

Reageer op dit artikel