nieuws

Edeka start Foodtech campus

Buitenland 736

Edeka start Foodtech campus
De Edeka Food Tech Campus. Foto: Edeka

BERLIJN – De Duitse supermarktketen Edeka is  gestart met een foodtech-capmus in Berlijn. De campus moet helpen de services van startups en veelbelovende producten tot wasdom te brengen en marktrijp te maken.

De opening was donderdag. Edeka biedt zo naar eigen zeggen kleine en jonge bedrijven een kans om de toekomstige levensmiddelhandel vorm te geven en een impuls aan hun bedrijven en producten te geven. In het centrum in Berlijn, naast het Edeka-center in Moabit, zijn onder meer flexplekken beschikbaar. Ook zijn er zogenaamde co-working-spaces waardoor ideeën kunnen worden gedeeld en innovatie wordt versneld.

Kookstudio

Op de campus is onder meer een kookstudio te vinden om producten te ontwikkelen en testen met klanten. Ook is er ruimte voor fotoshoots en dergelijke. Naast startups, die zich kunnen aanmelden, heeft ook Bringmeister, de online bezorgdienst van Edeka een plekje op de campus  gevonden. In totaal zijn er 130 werkplekken. Volgens de supermarktketen wordt met de tech campus  ‘de inkoop en het assortiment van morgen gestalte gegeven’.

Vervolg op Foodstarter

De foodtech-campus is een vervolg op een eerder initiatief van de keten van vooral zelfstandig ondernemers. Twee jaar geleden startte Edeka al met het online platform Foodstarter. Daar brengt de keten innovatieve bedrijven en de eigen franchise-ondernemers samen. Meer dan 700 artikelen van meer dan 200 startups hebben op die manier al een plekje in  het schap van rond 1000 Edeka-vestigingen gevonden om zo het product op de winkelvloer testen. Dat heeft als voordeel dat de starter directe feedback krijgt over onder meer de grootte van de verpakking, plaatsing in het schap en de prijsstelling.

Soortgelijke initiatieven

In Nederland hebben soortgelijke initiatieven plaats. Zo heeft Jumbo een eigen tech-campus. Die is vooral bedoeld om de online ontwikkelingen te versnellen en gestalte te geven. Albert Heijn biedt startups de mogelijkheid om middels een productpitch hun product in de schappen van de marktleider te krijgen. Dit jaar werd die gewonnen door de knakwortel. Een gemarineerde wortel op een broodje. Een jaar eerder won Abels Deli de pitch met een maaltijdconcept met verse maaltijden.

Reageer op dit artikel