nieuws

Groeitempo van Carrefour neemt af

Buitenland 1939

Groeitempo van Carrefour neemt af

PARIJS – De Franse supermarktreus Carrefour heeft de identieke omzet over 2017 met 1,6 procent zien toenemen, een flinke daling ten opzichte van de groei met 3 procent een jaar eerder.

Dat blijkt uit vanmorgen bekendgemaakte cijfers. Wanneer valuta-effecten uit de cijfers worden gehaald komt de identieke (like-for-like) groei uit op 2,7 procent. De onderneming noteerde in totaal een omzet van €88,2 miljard, waarvan €40,1 procent afkomstig is uit Frankrijk.

De thuismarkt van de exploitant van hypermarkten, supermarkten en gemakswinkels deed het met een identieke omzetstijging van 0,8 procent minder dan het totale bedrijf. De groei van Carrefour kwam vooral uit het buitenland. De internationale operaties zetten €48,1 miljard om, een identieke toename met 2,2 procent. Tegen constante wisselkoersen bedraagt deze toename zelfs 5,6 procent. De Carrefour-activiteiten in Latijns-Amerika stegen met 6,1 procent, terwijl Azië juist een min van 3,7 procent noteerde.

 

Sterker vierde kwartaal op thuismarkt

Carrefour zelf was niet ontevreden over de de omzetten in Europa. Het bedrijf stelt dat de verkopen daar identiek met 1,3 procent groeiden ondanks ‘een sterker concurrentieveld’. Het bedrijf wijst daarbij vooral op de sterke prestaties in het vierde kwartaal waarin de like-for-like met 1,5 procent groeide in Frankrijk. Ook België (0,8%), Polen (1,9%) en Roemenië (7,8%) groeiden. In Spanje en Italië daalde de autonome omzet.

Volgende week visie Carrefour op toekomst

Volgende week komt Carrefour met een uitgebreide visie op de toekomst. Franse experts rekenen er daarbij op dat de managementstructuur flink zal worden vereenvoudigd om zo kosten te besparen. Daarnaast zal kritisch worden gekeken naar het netwerk aan hypermarkten, waarvan er veel niet of nauwelijks meer rendabel zijn. Ook zal meer duidelijk worden over investeringen in de switch naar een meer omnichannel-aanpak. De nog relatief nieuwe topman Alexandre Bompard van de Franse retailgigant laat voor het eerst in zijn kaarten kijken. Bompard volgde vorig jaar Georges Plassat op als topman bij Carrefour en nam sindsdien de tijd om een nieuwe strategie te formuleren.

Zie ook: PostNL bezorgt voor Carrefour in Vlaanderen

 

Reageer op dit artikel