nieuws

Walmart let op ontevreden gezicht

Buitenland 1146

Walmart let op ontevreden gezicht

BENTONVILLE – Walmart ontwikkelt gezichtsherkenningstechnologie waarmee boze of ontevreden klanten kunnen worden herkend.

De Amerikaanse marktleider zou hiervoor een patentaanvraag hebben neergelegd. Dat meldt customerfirst.nl. Gezichtsuitdrukkingen en motoriek worden volgens de patentaanvraag geanalyseerd om verschillende niveaus van ontevredenheid vast te kunnen stellen.

Seintje voor medewerker

Zodra het biometrische systeem een ontevreden klant registreert, krijgen medewerkers een seintje om de klant zo goed mogelijk verder te helpen. Het zou gaan om een camerasysteem bij de kassa’s dat deze klanten automatisch onder de aandacht brengt bij medewerkers.

Analyseren van koopgedrag

‘Het is makkelijker om bestaande klanten te binden, dan nieuwe te werven door middel van reclame’, citeert onder meer Business Insider de patenttekst. ‘Als het serviceniveau niet goed genoeg is, komt dit vaak uit data naar voren als een bedrijf al veel klanten is kwijtgeraakt. Met veel concurrentie gaat een klant liever naar een ander bedrijf, dan een klacht in te dienen.’ Walmart zou de verzamelde data ook willen gebruiken voor het analyseren van trends in koopgedrag.

Reageer op dit artikel