nieuws

Tesco snijdt fors in Heineken-aanbod

Buitenland 1338

Tesco snijdt fors in Heineken-aanbod
EPA

CHESHUNT – De Britse marktleider Tesco heeft 31 varianten Heineken uit de schappen gehaald. Tesco reageert daarmee op het dreigement van Heineken om prijzen te verhogen.

Volgens Britse media, waaronder The Daily Mail, zou Heineken de prijzen met zes pence per pint willen verhogen vanwege de Brexit. Tesco zou het daar niet mee eens zijn en verkoopt in plaats van 53 varianten voortaan nog maar 22 soorten. Bij de geschrapte producten behoren Amstel, Sol, Tiger Beer en Kingfisher. Ook zijn enkele varianten Heineken in blik en fles gesaneerd, waaronder de grotere multipacks.

Heineken niet de enige gedupeerde

Overigens is niet alleen Heineken de dupe van Tesco’s dadendrang, die behalve de dreigende prijsverhoging door de Brexit ook wordt gevoed door de toename van het aantal craftbieren. Tesco vergroot het assortiment craftbieren van twee naar zo’n dertig soorten, na een succesvolle recente pilot bij de kleine winkels van de Tesco Express-formule. Het gaat ten koste van onder meer het merk Fosters, en varianten Rocks en Radler. Tesco noemt de vernieuwing van het bierschap Project Reset.

‘Ook in de toekomst ons bier bij Tesco’

Een woordvoerder van Heineken geeft in The Daily Mail aan dat het bedrijf geen commentaar geeft op zakelijke afspraken met supermarkten. In een meer algemene reactie zegt de woordvoerder echter: ‘Shoppers zullen ook in de toekomst een breed aanbod van onze fantastische bier- en cidermerken vinden bij Tesco.’ Een Tesco-woordvoerder wil ook niet toegeven dat het saneren van Heineken-producten te maken heeft met hogere prijzen die de brouwer zou vragen.

Eerder al waarschuwing voor hogere prijzen

Eerder al waarschuwde de topvrouw van de British Beer and Pubs Association (BBPA), Brigid Simmonds, voor de toenemende prijs van bier sinds afgelopen juni voor de Brexit werd gestemd. ‘Brits bier is voornamelijk gemaakt van binnenlandse grondstoffen. Echter, de waardevermindering van het Britse pond betekent wel dat de prijzen onder druk staan doordat kosten voor transport, grondstoffen, verpakkingen en energie stijgen.’

Reageer op dit artikel