artikel

Jumbo België: de ontwikkelingen op een rijtje

Buitenland 3255

Jumbo België: de ontwikkelingen op een rijtje
Jumbo opent zijn eerste vestiging in België.

DOETINCHEM/VEGHEL/PELT – Jumbo is vol ambitie begonnen aan het Belgische avontuur. De Nederlandse supermarktketen streeft naar de opening van ten minste 100 supermarkten bij onze zuiderburen. Distrifood zet alle ontwikkelingen op een rijtje.

Het verhaal van Jumbo en België begint in november 2017 als financieel-topman Ton van Veen in een interview met het Belgische Gondola melding maakt van interesse in de Belgische markt. ‘Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit’, zegt Van Veen in dat interview. Het maakt onderdeel uit van het meerjarenplan van de formule.

Jumbo schakelt vastgoedmakelaars in

Het duurt niet lang voordat er meer duidelijkheid komt over de gang naar het zuiden. Retaildetail meldt dat Jumbo de ambitie zou hebben om 30 vestigingen te openen. Vastgoedmakelaars zijn ingeschakeld om locaties te vinden, waarbij in december 2017 wordt gemeld dat de komst van Jumbo naar het (Belgisch-)Limburgse Bree zeker is.

Wouter Kolk niet blij met plannen Jumbo

Het veroorzaakt enig chagrijn bij toenmalig AH-baas Wouter Kolk, die tijdens het Allerhande Kerstfestival in het Spoorwegmuseum in Utrecht aan Distrifood vertelt niet blij te zijn met de plannen van Jumbo. ‘Nee, natuurlijk niet’, spreekt Wouter Kolk. ‘Iedere concurrent is er een te veel. Er zitten al te veel vierkante meters in de markt.’

Vrees voor start van prijzenoorlog

De vraag wat er met de laagste prijsgarantie gaat gebeuren komt daarbij al snel op. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de jaarlijkse prijspeiling van Test-Aankoop, waar Colruyt opnieuw als goedkoopste uit naar voren komt. Colruyt hanteert voor de Belgische markt een laagsteprijsgarantie. De komst van Jumbo, met eenzelfde garantie, zou kunnen leiden tot een prijzenoorlog.

Fors prijsverschil tussen Nederland en België

Albert Heijn haalt bij de gang naar België veel voordeel uit de levering vanuit Nederland. Het prijsverschil tussen Nederlandse en Belgische supermarkten is dan ook aanzienlijk, zo blijkt in maart 2018 uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium in België. Ten opzichte van Nederland bedraagt het prijsverschil 12,9 procent, Franse supermarkten zijn 9,1 procent goedkoper en het prijsverschil met Duitsland bedraagt 13,4 procent.

Artikel gaat verder onder de foto’s. Meer foto’s onderaan dit artikel

Peter Isaac benoemd tot baas Jumbo België

Intussen zet Jumbo vaart achter de plannen. In maart 2019 meldt corporate recruiter Meike Wortelboer van Jumbo dat het bedrijf op zoek is naar een ervaren vastgoedman voor de Belgische markt. In juli 2018 volgt de aanstelling van Peter Isaac als managing director voor België. Isaac stapt over van Lidl België, waar hij 14 jaar heeft gewerkt, onder meer als coo en lid van het managementboard.

‘We zijn erg blij met de komst van Peter. Om met succes de Belgische markt te kunnen bedienen, moet je de ins en outs van de winkelcultuur aldaar goed kennen’, zo laat Jumbo-topman Frits van Eerd weten.

 Nederlandse Jumbo-ondernemers willen wel naar België

Nederlandse Jumbo-ondernemers zien de gang naar België wel zitten, zo blijkt tijdens een interview met Ton van Veen in augustus 2018. Tegen Distrifood bevestigt Van Veen dat er inderdaad Jumbo-ondernemers zijn die wel interesse hebben. ‘Die belangstelling is er en wij sluiten ook zeker niet uit dat het gaat gebeuren. Als partijen kansen zien voor groei, vinden ze bij Jumbo altijd een gewillig oor.’

‘Alleen hoe onze introductie in België er precies uit gaat zien, met filialen of ondernemers, laten we voorlopig in het midden. Daar hebben we nog meer dan een jaar de tijd voor. Of we in Bree beginnen? Dat kan ik nu niet zeggen’, zegt Van Veen.

Belgisch assortiment komt ook beschikbaar voor Nederland

De expansie van Jumbo naar België, zou ook voor de Nederlandse winkels voordelen hebben. Volgens topman Frits van Eerd in januari 2019 is het bedrijf druk bezig met het toevoegen van specifiek assortiment voor de Belgische markt. ‘Want we moeten vooral niet denken dat we België even komen veroveren met Nederlands assortiment. De vraag die centraal staat is of wij in staat zijn een concept neer te zetten dat wordt omarmd door de Belg. Een concept dat díe klant wil, niet wat we zelf mooi vinden.’

Volgens Van Eerd zou dit assortiment dan ook weer beschikbaar komen voor Nederlandse supermarkten.

In januari 2019 meldt Ton van Veen dat Jumbo al tientallen locaties voor België in de portefeuille heeft.

‘De vraag die centraal staat is of wij in staat zijn een concept neer te zetten dat wordt omarmd door de Belg’

Frits van Eerd

 

Jumbo opent eigen kantoor in Brasschaat

De Belgische Jumbo-baas Peter Isaac meldt in maart 2019 dat Jumbo een kantoor in Brasschaat opent. ‘We openen in april of mei een kantoor in Brasschaat, van waaruit het Belgische team zal werken. In totaal zullen we met zo’n 20 à 25 mensen zijn. Daarmee benadrukken we dat we op een duurzame manier op de Belgische markt willen aanwezig zijn. We willen een vaste speler zijn in Vlaanderen en in België’, zo wordt Isaac geciteerd door Gondola.

Jumbo wil geen prijzenoorlog ontketenen

In dat verhaal komt ook de mogelijke prijzenslag met Colruyt weer ter sprake. Over de precieze invulling van de EDLP-strategie in België wordt volgens hem nog nagedacht. ‘Hoe we het precies gaan aanpakken, moeten we nog bekijken. We bekijken volop wat de prijsverhoudingen op de Belgische markt zijn. We willen onze klanten lage prijzen aanbieden. Over laagste prijzen doe ik geen uitspraak. In geen enkele richting . Daar is het nu nog te vroeg voor. Geef ons tijd. Ik herhaal: we willen geen prijzenoorlog voeren.’

Nederlandse acties in België een probleem

De prijsstrategie van Albert Heijn in België, een belangrijke pijler onder het succes van de formule daar, krijgt in maart 2019 een tik als de Economische Inspectie ingrijpt bij een 1+2-aanbieding van Albert Heijn. De Nederlandse marktleider en Belgische uitdager krijgt een gesprek met minister Kris Peeters van Consumentenzaken, die stelt dat het niet de bedoeling is via achterdeurtjes – AH België koopt in Nederland in – toch onder het verbod op verkoop met verlies uit te komen.

Gesprekken over compensatieregeling voor Nederland

Intussen groeit ook de zorg bij Jumbo-ondernemers in de grensstreek over het effect van het openen van vestigingen in België op hun omzet. Zij ontvangen relatief veel klanten van over de grens en raken een deel van die omzet mogelijk kwijt. Distrifood onthult op basis van verschillende bronnen dat Jumbo gesprekken voert met winkeliers aan de grens over een compensatieregeling.

‘Elke dag klopt er wel iemand aan met een project’

Jan Heuving

 

Jumbo claimt volop aanbod aan vestigingspunten

Langzamerhand wordt duidelijk dat Jumbo niet van plan is de Belgische markt met een paar winkeltjes uit te testen om daarna tot een uitrol te beslissen. Vastgoeddirecteur Jan Heuving van Jumbo zegt in een interview met Distrifood dat Vastgoedpartijen massaal op de deur van Jumbo kloppen om vestigingspunten in België aan te bieden. ‘Ik denk dat we inmiddels meer dan 100 keer zijn benaderd over een vestigingspunt in België. Elke dag klopt er wel iemand aan met een project’, aldus Heuving. In januari wordt duidelijk dat Pelt, over de grens bij Valkenswaard, de primeur krijgt.

Jumbo benadert ook AH-franchisers voor overstap

Dat Jumbo ambitieus is, blijkt ook gesprekken tussen de Vlaamse groep Peeters-Govers over een overstap naar Jumbo. Deze groep exploiteert als franchisers zeven Albert Heijn-supermarkten. ‘Jumbo heeft ons ooit benaderd voor samenwerking, maar wij voelen ons goed bij Albert Heijn. Onze keuze is ook een strategische keuze, over waar je in de toekomst heen wilt. Ahold-Delhaize heeft met Bol.com veel ervaring met online. Jumbo heeft dat minder. Belgische retailers staan nog echt aan het begin van deze ontwikkelingen en wij vinden deze ervaring van Albert Heijn erg belangrijk’, zegt Jan Peeters namens deze groep tegen Distrifood.

Artikel gaat verder onder de foto’s. Meer foto’s onderaan dit artikel

Offensief gaat beginnen in Pelt

In oktober 2019 wordt officieel duidelijk dat het Belgische offensief op 6 november gaat beginnen in Pelt. In de weken daarna volgens Lanaken en Rijkevorsel, waarmee de teller in België nog dit jaar op drie komt te staan. In 2020 zou dit aantal dan nog worden uitgebreid met 12 tot 20 nieuwe vestigingen, zo bevestigt een woordvoerder van Jumbo in de krant De Tijd. In het Drentse Beilen blijkt Jumbo in de vernieuwde vestiging van ondernemer Matthijs Mulder elementen voor de Belgische markt te testen.

Jumbo maakt een deel Nederlands dc vrij voor België

In dezelfde maand maakt Jumbo een deel van het dc vrij voor België. Op 5 november houdt Jumbo een bijeenkomst voor de media waarin de Jumbo-winkel in Pelt vast kan worden bekeken. Dan blijkt dat er zo’n 3000 unieke producten zijn toegevoegd aan het assortiment, dat bij vlees vooral wordt gekozen voor Belgische origine en dat de recepturen op de maaltijdenafdeling ook sterk afwijken van wat er in Nederlandse Jumbo’s ligt. De broodafdeling is zelfs volledig op de schop genomen.

Geen laagste prijsgarantie voor Jumbo België

Jumbo herhaalt tijdens de presentatie de ambitie om 100 winkels in Vlaanderen te openen. Voor de verre toekomst denkt Jumbo-topman Frits van Eerd dat ook uitbreiding naar het Franstalige deel van het land mogelijk is. Ook blijkt dat in de praktijk inderdaad geen laagsteprijsgarantie wordt gegeven. Wel stelt Jumbo dat de klant aan de kassa het goedkoopst uit is. Een dag later is de belangstelling bij consumenten kort na de opening enorm. Er ontstaan lange rijen bij de kassa.

Jumbo claimt sterke start in Pelt

Ton van Veen juicht niet veel later in AD over de start in Pelt. ‘De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste verwachtingen en ligt maar liefst 50 procent hoger dan we dachten. We zijn hier niet over één nacht ijs gegaan. De Belgische klant steekt anders in elkaar dan de Nederlandse. Als je die klant goed kent en in de watten legt, dan is er zeker ruimte voor groei.’

‘‘De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste verwachtingen en ligt maar liefst 50 procent hoger dan we dachten’

Ton van Veen

 

Jumbo duurder dan Colruyt, goedkoper dan Albert Heijn

Uit een eerste prijsonderzoek van het databedrijf Daltix blijkt dat Jumbo met zijn prijzen precies tussen Albert Heijn en Coluryt in zit. De Nederlandse uitdager is gemiddeld meer dan 5 procent duurder dan Colruyt en iets minder dan 3 procent goedkoper dan Albert Heijn. Daarmee wijkt de vrees voor een prijzenslag enigszins.

Het Belgische Test-Aankoop gaat ook eens kijken hoe het prijsniveau zich verhoudt tot de dichtstbijzijnde Jumbo in Nederland. Wat blijkt: Jumbo Pelt is 17 procent goedkoper dan Jumbo Budel.

Concurrentie scherp op nieuwkomer

Belgische concurrenten reageren wel op de komst van Jumbo. Zo verlaagt Colruyt in ieder geval enige tijd prijzen, breidt Aldi in Pelt sterk het versaanbod uit en plaatst Lidl een bord naast de eerste Jumbo om op het eigen aanbod te wijzen.

Eerder al is duidelijk dat de Delhaize-vestigingen in de plaats gemoderniseerd worden en dat Albert Heijn overgaat op het Echt Vers-concept. Pelt is een plaats waar volgens deskundigen al te veel supermarkten zitten. Colruyt test direct na de opening 4800 Jumbo-producten.

Opening in Rijkevorsel

Jumbo opende twee weken na de primeur in Pelt zijn tweede Belgische vestiging. Deze staat in Rijkevorsel, in de provincie Antwerpen. Zo’n honderd klanten stonden te wachten op de opening van de winkel die, net als in Pelt pal naast een vestiging van Albert Heijn ligt. Lanaken is in december de derde.

Foto's

Reageer op dit artikel