nieuws

Lidl test in zes landen e-schapkaartjes

Branche & Bedrijf 1471

Lidl test in zes landen e-schapkaartjes

NECKARSULM – Lidl test in verschillende Europese landen elektronische schapkaartjes. Het zou het begin vormen van een bredere uitrol van de moderne beprijzing.

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung wordt de test uitgevoerd in drie winkels in Duitsland en in meer vestigingen van de formule in België, Bulgarije, Frankrijk en Litouwen. Doelstelling van de test is om te kijken of de e-schapkaartjes ervoor zorgen dat er minder personeelsuren nodig zijn en er altijd eenduidigheid is tussen de prijs op het schap en in het kassasysteem. Ook maken de kaartjes het makkelijker om snel te reageren op prijswijzigingen bij concurrenten.

Schapkaartjes halen info uit centrale database

Lidl maakt gebruik van e-paper-displays die rechtstreeks zijn verbonden met de centrale database van Lidl waarin alle informatie over prijs, inhoud en ingrediënten zijn opgeslagen. In de Duitse winkels beperkt het gebruik zich tot de agf-afdeling, de foodaanbiedingen en de non-foodacties. Daarnaast worden de kaartjes ingezet bij productgroepen waar relatief vaak sprake is van prijs- of assortimentswijzigingen.

E-schapkaartjes helpen ook tegen derving

Mogelijk zet Lidl de e-schapkaartjes ook in om de derving op de versafdelingen terug te dringen, door dynamische prijsstelling. Dat betekent dat prijzen makkelijk kunnen worden verlaagd om producten tegen de datum goedkoper te maken. Daarmee kan de voedselverspilling worden teruggedrongen en het rendement worden verhoogd.

Reageer op dit artikel