nieuws

Frans Muller voert druk op fabrikanten op

Branche & Bedrijf 4175

Frans Muller voert druk op fabrikanten op
Foto: ANP

BERLIJN – Ahold Delhaize-topman Frans Muller wil dat fabrikanten stoppen met verschillende inkoopprijzen in verschillende Europese landen. ‘Het is niet de schuld van de retail dat er niet meer prijstransparantie is in Europa.’

Frans Muller doet zijn uitspraken in een vraaggesprek met het Duitse vakblad LebensmittelZeitung. ‘Consumenten zouden moeten snappen dat merkproducten van grote fabrikanten vaak maar in drie fabrieken worden gemaakt. Dus waarom zijn er verschillende prijzen voor alle 27 verschillende markten. Waarom zien we niet sneller de beweging naar Europese prijzen?’, vraagt Muller zich af. Hij was spreker tijdens het Deutscher Handelskongress in Berlijn.

Voordelen gezamenlijke markt ondermijnd

Volgens Frans Muller ondermijnen grote nationale prijsverschillen voor standaardproducten alle voordelen van de gezamenlijke markt binnen de Europese Unie. ‘ Ze maken ook de logistiek onnodig complex en zorgen er niet voor dat duidelijker wordt waar het geld wordt verdiend. Het is niet onze schuld als retailers, want wij staan heel erg open voor meer prijstransparantie in Europa. Het is ook niet eerlijk dat grote toeleveranciers wel graag zaken doen met discounters die centraal inkopen en die vaak veel groter zijn dan wij.’

Waarom prijsverschillen op een blikje frisdrank?

Muller toont zich in het interview een groot voorstander van meer efficiëntie in de supply chain en meer transparante prijzen voor klanten. ‘Voor hen is het heel moeilijk te snappen waarom iemand in Frankrijk als hij in het zuiden een grens overgaat ineens €0,25 minder betaalt voor een blikje frisdrank. Dus meer prijsconsistentie- en transparantie in Europa graag’

Grote fabrikanten maken veel meer winst

Frans Muller maakt ook korte metten met de claims van fabrikanten dat ze te sterk onder druk worden gezet door supermarkten en de internationale inkoopverbonden. ‘ Weet je, wij verdienen uiteindelijk een marge van 4 procent, wat heel erg goed is voor een Europese retailer. Maar grote fabrikanten verdienen 10 procent of meer. Dat is een heel groot verschil.

Reageer op dit artikel