nieuws

Jumbo ‘wint’ Mispaksel-prijs met bio-paprika

Branche & Bedrijf 3321

Jumbo ‘wint’ Mispaksel-prijs met bio-paprika

AMSTERDAM – Jumbo heeft de #Mispaksel-verkiezing van 2019 gewonnen. Greenpeace noemt de biologische paprika van Jumbo ‘het meest onzinnige in plastic verpakte product.’

De in bioplastic verpakte biologische paprika kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen. De fairtrade bananen van Plus, verpakt in een plastic zak, eindigden op de tweede plaats. Volgens Greenpeace heeft Plus laten weten de verpakking aan te passen.

Biologische paprika ‘terechte winnaar’

Greenpeace noemt de in plastic verpakte paprika op zijn website een ‘hele terechte’ winnaar. ‘Ten eerste is bioplastic geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder heel speciale omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven’, aldus de internationale milieuorganisatie.

‘Bioplastic vervuilt recycling’

Greenpeace wijst erop dat het bioplastic ook niet bij het gewone plastic mag worden gegooid. ‘Daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een hele simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit. Een paprika kan prima zonder plastic verpakking.’

Jumbo hard op zoek naar alternatieven

Campagneleider Meike Rijksen heeft volgens Greenpeace een bezoek gebracht aan Jumbo om de #Mispaksel-trofee te overhandigen. Jumbo zegt in een reactie al geruime tijd te kijken hoe het mogelijk is minder verpakkingen te gebruiken voor de producten. ‘Onze paprika’s zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven, we hopen snel met een oplossing te komen.’

Reageer op dit artikel