nieuws

Wakker Dier strijdt via tv tegen AH-kip

Branche & Bedrijf 3010

AMSTERDAM – Wakker Dier start vandaag een tv-campagne over de AH-kip. Het is de zesde aanval van de actiegroep tegen Albert Heijn in 2019.

Wakker Dier strijdt via tv tegen AH-kip

Met de campagne ‘skip de AH-kip‘ wil Wakker Dier kenbaar maken dat de kip die Albert Heijn verkoopt ‘een embarmelijk bestaan in overvolle stallen’ heeft. De kippen zouden met zestien per vierkante meter zitten.

Wakker Dier: ‘Onacceptabel’

Wakker Dier noemt dat ‘onacceptabel’ en roept consumenten op de AH-kip niet te kopen. ‘Totdat Albert Heijn betere welzijnseisen aan zijn AH kip stelt, kun je deze kip beter helemaal skippen’, meent Anne Hilhorst. Volgens de actiegroep leidt weinig ruimte in de stal tot allerlei problemen voor de dieren. Zo zorgt de hoge bezetting voor stress. ‘Soms zelfs zo erg dat ze over elkaar heen lopen, waardoor ze elkaar bekrassen’, aldus Wakker Dier in een persbericht. De groep wil dat alle kip in Nederlandse supermarkten minimaal voldoet aan de welzijnseisen van één Beter Leven-ster.

‘Geen supermarkt waar kippen minder ruimte krijgen dan AH’

Voor de campagne gebruikt Wakker Dier dezelfde gegevens als in mei, toen er al een radiocommercial live ging tegen Albert Heijn. Volgens de dierenrechtenorganisatie zijn er geen supermarkten waar kippen minder ruimte krijgen dan de AH-kip. ‘Die kip leeft met 16 op een vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo-kippen is dat 13 en bij biologisch 10 per vierkante meter. Daarnaast krijgen ze geen daglicht en lopen en liggen ze de hele dag in hun eigen uitwerpselen’, aldus Wakker Dier toen. De actiegroep benadrukte tijdens deze campagne ook dat de marktleider veel meer dan andere ketens stunten met kip. Hilhorst nu: ‘Van marktleider Albert Heijn verwacht je zulke slechte welzijnseisen niet. Zelfs Aldi geeft zijn kippen meer ruimte.’

Zesde campagne tegen Albert Heijn

Het is alweer de zesde keer dit jaar dat de dierenrechtenorganisatie zich via de media tegen AH keert. Naast de eerder genoemde radiocommercial, zond de actiegroep in januari een radiospot uit die was gericht tegen aanbiedingen met keurmerkloos vlees in het algemeen. Die werd in februari gevolgd door een sms-actie tegen lokkip, waarbij willekeurige filialen werden gebeld met een gesproken sms-boodschap. En in maart werd een radiospotje tegen zogenaamde ‘lokkip’ uitgezonden.

Duurzamer kipassortiment

Bijna alle supermarktketens hebben de afgelopen jaren stap voor stap het kipassortiment verduurzaamd. Daarbij was een goede balans tussen vleeskwaliteit, dierenwelzijn, prijs en waardering van klanten steeds het doel.

Zie hier de commercial:

Reageer op dit artikel