nieuws

Klant met mobiel besteedt meer in super

Branche & Bedrijf 796

Klant met mobiel besteedt meer in super

BATH – Klanten die zich tijdens het bezoeken van de supermarkt laten afleiden door hun mobiele telefoon geven ongemerkt meer geld uit. Het zou daarbij zelfs gaan om gemiddeld 41 procent meer.

Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Bath in het Verenigd Koninkrijk, waarover de Telegraph schrijft. De universiteit baseert zich hierbij onder meer op onderzoek onder 294 klanten bij vier Zweedse supermarktketens. Die droegen bij het winkelen een bril waarmee hun oogbewegingen werden gevolgd. Daarna werden de kassabonnen van de klanten met elkaar vergeleken. Omgerekend in Britse ponden gaven klanten die regelmatig op hun mobiel keken gemiddeld 33,73 pond uit, tegen 23,91 pond voor klanten die dit niet deden.

Mobiele klant brengt meer tijd door in supermarkt

In een andere studie onder 117 klanten bleek dat klanten die hun mobiele telefoon pakken meer tijd doorbrengen in de winkel. Daardoor doen ze ze meer aankopen en lopen door meer gangpaden. Deze klanten gaven gemiddeld 36,16 pond uit aan 20,85 artikelen. Tegen 25,59 pond aan 13,22 artikelen voor klanten die het mobieltje niet bij zich hebben of in hun zak laten zitten.

Resultaten tegenovergestelde van verwachtingen onderzoekers

‘Retailers maken zich soms zorgen over dat het gebruik van mobieltjes klanten afleidt van het doen van aankopen, maar opmerkelijk genoeg is het effect dus tegenovergesteld’, zo wordt Dr. Carl-Philip Ahlbom van de Universiteit van Bath geciteerd. ‘De uitkomsten zijn glashelder, hoe meer tijd je besteedt aan je mobiel, des te meer geld je uitgeeft.’

Reageer op dit artikel