nieuws

‘AH heeft vriendelijkste personeel’

Branche & Bedrijf 4376

‘AH heeft vriendelijkste personeel’

AMSTERDAM – Albert Heijn is na bol.com het sterkste retailmerk van Nederland maar heeft wel het vriendelijkste personeel van alle Nederlandse retailers.

Dat blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijks terugkerende Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.500 consumenten naar de sterkste retailmerken van Nederland. In de top 10 van 2018 zijn drie supermarktketens terug te vinden. AH staat na bol.com op plaats 2, Lidl en Jumbo zijn respectievelijk op plaats 7 en 8 terug te vinden.

AH vriendelijkste retailer

Albert Heijn voert het rijtje met vijf vriendelijkste retailers aan. Het rijtje van retailers dat volgens de consument de vriendelijkste medewerkers heeft, is een opvallende mix van grote ketens en kleine zelfstandigen. AH wordt gevold door De Echte Bakker, Holland & Barrett, Etos en Keurslager. AH was in 2015 ook al eerste, toen stond Etos op twee.

AH ook goed met aanbiedingen

Albert Heijn is ook terug te vinden, op plaats 4, in de top 5 van bedrijven met beste aanbiedingen. Op 1 staat Action, discounter Lidl neemt de tweede plaats in en Action staat op 3. AH op 4 wordt door Ahold Delhaize-zuster Bol.com gevolgd. Wat betreft prijs/kwaliteit staat Action ook op plaats 1. Het bedriif wordt gevolgd door respectievelijk Ikea (2), Hema (3), Lidl (4) en Kruidvat op 5.

Aantrekkelijkste winkels

In de lijst met twintig retailers met de aantrekkelijkste winkels, zijn drie supermarktketens terug te vinden. Ikea staat op 1, bol.com op 2 en AH volgt op 3. Jumbo is terug te vinden op positie 9 en Plus neemt de 18-de plaats in.

Coop stijgt hard in merkkracht

Supermarktketen Coop is op plaats 5 terug te vinden in het lijstje met vijf grootste stijgers in merkkracht. Waardoor dat komt, meldt het onderzoek niet. Wellicht spelen de begin 2017 gelanceerde tv-reclames een rol. De top-5 stijgers in merkkracht 2015-2019 wordt aangevoerd door Coolblue. De hardst stijgende retailmerken in merkkracht zijn alle drie relatief jonge merken. Op de lijst van sterkst stijgende retailers staat Benu Apotheek op plaats twee. Gevolgd door Rituals (3), Primera (4) en zoals gezegd Coop.

Groeier in sympathie: Natuurwinkel

Natuurwinkel is een opvallende groeier op de factor sympathieke uitstraling. De sympathie voor de gezondheidsketen wordt vooral gevoed door het respect voor mens en natuur. Op deze merkprestatiefactor neemt Natuurwinkel met kop en schouders de eerste positie in. Helaas voor de keten is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de Nederlandse consument nog steeds weinig relevant. Vandaar dat Natuurwinkel slechts de 94e plaats inneemt op de lijst van sterkste merken.

 

Reageer op dit artikel