nieuws

Even Geen Vlees uit kritiek op AH-reclames

Branche & Bedrijf 2092

Even Geen Vlees uit kritiek op AH-reclames
Foto: Koos Groenewold

AMSTERDAM – Albert Heijn maakte in 2018 twee keer zoveel reclame voor vlees als in het jaar ervoor. Lidl maakte in 2017 nog het meeste reclame voor vlees, maar is inmiddels ingehaald door AH en Jumbo. De stijging leidt tot kritiek van stichting Even Geen Vlees.

Ook verminderde Albert Heijn het aantal reclames voor vleesvervangers met tweederde. Dat concludeert stichting Even Geen Vlees na onderzoek van Adfact. De stichting zegt in een persbericht te schrikken van de resultaten: ‘Supermarktketens demonstreren met hun deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees dat ze goed bezig zijn voor het klimaat, maar als je goed gaat kijken naar hun reclame-uitingen wordt duidelijk dat het de verkeerde kant op gaat.’ De stichting zegt graag een convenant te sluiten met de overheid en supermarkten om het aantal vleesreclames te verminderen.

‘Te veel focus op vlees’

Volgens Even Geen Vlees legt AH in zijn ‘Echt Vers’-concept te veel focus op vlees en te weinig op vleesvervangers. ‘Een onbegrijpelijke keuze van Albert Heijn, vooral als je ziet hoe sterk de vraag naar vleesvervangers toeneemt.’ Het valt de stichting ook op dat Lidl recentelijk een prominente plek heeft gegeven aan vers vlees, midden in de winkel: ‘Consumenten kunnen echt niet om deze ‘vleesmuur’ heen, zo wordt minderen met vlees wel heel moeilijk gemaakt.’

‘Vlees hoort er nog te veel bij’

In het onderzoek van Even Geen Vlees wordt naar eigen zeggen niet alleen gekeken naar ‘gestunt’ met vlees, maar naar de overall aanwezigheid van vlees in supermarktreclames op tv, radio, buitenreclame en print. Als voorbeeld noemt Armanda Govers van de stichting een wijnreclame waarin vlees op tafel staat: ‘Het beeld dat vlees erbij hoort domineert duidelijk nog steeds in onze voedselomgeving. Dit ondanks de aanbeveling van de Gezondheidsraad en de WHO om meer plantaardig en minder dierlijk te eten.’

Reclame voor vleesvervangers

Jumbo en Plus maakten in 2018 respectievelijk vijf en zes keer zoveel reclame voor vleesvervangers dan in 2017. Ook Lidl liet het aandeel van vleesvervangers in hun reclames sterker groeien dan het aandeel van vlees. Van alle supermarktketens is Lidl koploper met de meeste reclames voor vleesvervangers, aldus Even Geen Vlees. In totaal stegen de gezamenlijke bestedingen aan reclames met vleesvervangers met €3,6 miljoen, dat is een toename van 68 procent in een jaar tijd.

Wakker Dier-campagne tegen AH

Het bericht volgt twee dagen na een nieuwe reclamespot en socialmedia-campagne van Wakker Dier tegen de marktleider. De dierenrechtenorganisatie zegt het ‘gestunt met keurmerkloos kippenvlees’ bij Albert Heijn ‘meer dan zat’ te zijn.

Reageer op dit artikel