nieuws

ABN Amro: 1,3 procent volumegroei supers

Branche & Bedrijf 1646

ABN Amro: 1,3 procent volumegroei supers
Foto: Bert Jansen

AMSTERDAM – ABN Amro verwacht dat de verkopen van supermarkten in 2019 met 1,3 procent in volume zullen groeien.

Met een volumegroei van 1,3 procent blijven supermarkten achter bij de retailsector in zijn geheel. Die gaat dit jaar groeien met 2,0 procent. Dat blijkt uit de sectorprogones februari 2019 die de bank vrijdag publiceerde. ABN Amro blikt ook verder vooruit naar 2020. Dan vergaat het supermarkten iets beter en zal het door verkochte volume groeien met 1,8 procent. De groei gaat ten koste van speciaalzaken in voeding die vorig jaar 2 procent in volume verloren en naar verwachting dit jaar 1 procent volumeverlies zullen lijden.

Bron: ABN Amro

Warm weer aanjager verkopen

Tussen 2013 en 2018 bedroeg de gemiddelde volumegroei bij supermarkten 1,4 procent. In 2018 is de supermarktsector volgens de bank met 2,8 procent gegroeid, weliswaar 0,2 procent minder dan de totale retailsector, maar wel een hoger dan gemiddelde stijging. Die stijging is volgens de bank te danken aan onder meer het mooie zomerweer. Door het warme weer werden meer margerijke gemaksproducten verkocht zoals kant-en-klare verse soepen, verse salades, barbecue-pakketten, frisdranken en ijs.

Meer vers

ABN Amro signaleert dat tijdens de hoogconjunctuur supermarkten steeds meer zijn gaan inzetten op ‘vers’. In 2013 was het versaandeel 43 procent, dat is inmiddels opgelopen naar 48 procent, baseert de bank op IRI-cijfers die Foodmagazine publiceerde. Als opkomende trend signaleert de bank dat supermarkten zich steeds meer op directe consumptie ter plekke richten en dat ze maaltijden gaan bezorgen.

Trends

De opkomst en groei van het aantal foodmarkten en grotere supermarkten onderstreept volgens de bank de focus op vers. Voor het duidelijk inzetten en vermarkten van een versassortiment is meer ruimte nodig. Het aantal supermarkten met een oppervlakte groter dan 1100 vierkante meter groeide met maar liefst 55 procent in d afgelopen vijf jaar, staat in het rapport. Tegelijkertijd groeit ook het aantal kleinere supermarkten/gemakswinkels zoals AH to go en Jumbo City-winkels. ‘Hier kan een klant in korte tijd en hele maaltijd bijeenhalen. De groeiende groep eenpersoonshuishoudens voedt die behoefte aan gemak’, schrijft de bank.

Middelgroot verliest

Volgens ABN Amro is het gevolg van deze trends dat er deels een overcapaciteit is aan middelgrote supermarkten. Ze verliezen op beleving van de grote winkels en op gemak van de kleine (stads)winkels.

Bron: ABN Amro

Online

Supermarkten ondervinden nog relatief weinig concurrentie van het onlinekanaal. Zo’n 4 procent van de omzet wordt geboekt via dit kanaal. Daar komt wel verandering in. ABN Amro verwacht een groei naar een online-aandeel 9 procent in 2015.

 

Reageer op dit artikel