nieuws

Vomar mag definitief naar Ter Aar

Branche & Bedrijf 1398

Vomar mag definitief naar Ter Aar
Screenshot: Google Maps

TER AAR – De soap rond de bouw van een nieuwe Vomar-supermarkt in het Noordhollandse Ter Aar lijkt voorbij. De supermarktketen krijgt van de gemeenteraad definitief toestemming voor de supermarkt achter de Intratuin.

De zaak rond de mogelijke komst van Vomar naar de locatie achter de Intratuin houdt in Ter Aar de gemoederen al enkele maanden bezig. Vomar maakte in juni vorig jaar bekend dat het een nieuwe 1800 vierkante meter grote supermarkt wil openen. Deze supermarkt komt op een terrein achter de Intratuin dat enkele jaren geleden is gekocht door Hoorne Vastgoed, een aan Vomar gelieerd bedrijf. De komst van de winkel was omstreden omdat deze buiten het centrum van de plaats komt. Volgens de gemeente was het besluit om detailhandel op die locatie mogelijk te maken nooit bedoeld voor een supermarkt, maar alleen om uitbreiding van de Intratuin mogelijk te maken.

Geen rechtszaak meer tegen Hoorne Vastgoed

‘In het voorbereidingsbesluit is expliciet gezegd, dat we geen supermarkt en andere detailhandel willen hebben achter de Intratuin’, zo werd toen wethouder Ingwersen van de gemeente Nieuwkoop geciteerd. ook werd er door voor- en tegenstanders van de supermarkt geprotesteerd. De zaak leidde uiteindelijk tot een onderzoek vanuit de gemeente naar twee mogelijke alternatieve locaties voor de Vomar-supermakrt. Deze werden echter beiden uiteindelijk ongeschikt gevonden vanwege mogelijke gevaarlijke verkeerssituaties of kosten voor de gemeente die in de miljoenen konden lopen. Ondernemers wilden dat de bouw nog zou worden tegengehouden via een proces tegen Hoorne Vastgoed. VVD bracht hierover nog een motie in stemmen, maar daar was geen meerderheid voor in de raad.

Winkel Ter Aar niet te groot maken

Derhalve werd besloten dat Vomar inderdaad mag bouwen achter de Intratuin. Daarbij wordt aan Hoorne Vastgoed gevraagd de winkel niet te groot te maken en ruimte open te houden voor woningbouw. Ook moeten er structurele verkeersmaatregelen komen. ‘Het heeft tijd en grijze haren gekost, maar we durven nu ook te zeggen, dat we het verkeerd gezien hebben’, zo wordt D66-fractievoorzitter Annette Pietersen geciteerd.

Reageer op dit artikel