nieuws

FNV neemt onlinesuper Picnic onder vuur

Branche & Bedrijf 3235

AMSTERDAM – De werkomstandigheden in de distributiecentra van Picnic liggen onder vuur. Vakbond FNV stelt samen met vier medewerkers de veiligheid, werkdruk en beloning van werknemers aan de kaak.

FNV neemt onlinesuper Picnic onder vuur
Bron: Picnic

Dat schrijft dagblad Trouw vanmorgen. ‘Wij begrijpen hoe het komt dat Picnic gratis kan bezorgen. Ze betalen te weinig loon, laten mensen keihard werken en investeren niet in een veilige werkomgeving’, is het harde oordeel van Marianne Jekkers van FNV in de krant over de succesvolle onlinesupermarkt.

Kneuzingen door botsingen

Volgens de bond zijn de werkomstandigheden onveilig. Vooral het botsen van de karren zonder veilige handgrepen in de smalle gangpaden in de dc’s levert problemen op. Jekkers: ‘Het komt meerdere keren per week voor dat orderverzamelaars kneuzingen oplopen, doordat hun hand klem komt te zitten.’ Picnic zegt op dit moment elektrische karren met betere handgrepen te testen.

Klachten vanwege zwaar tilwerk

De bond stelt tevens dat Picnic de doelstellingen voor het aantal per uur te verzamelen boodschappen naar boven bijstelt en dat medewerkers kampen met lichamelijke klachten vanwege zwaar tilwerk. Picnic geeft als weerwoord dat kratten niet zwaarder zijn dan wettelijk toegestaan en voor medewerkers met problemen lichter fysiek werk te zoeken. Daarnaast zouden de gestelde doelen voor medewerkers haalbaar zijn.

Picnic valt niet onder supermarkt-cao

Personeel is volgens de bond ook niet tevreden over de beloning, die lager ligt dan bij reguliere supermarkten. Exclusief vakantietoeslag krijgen distributiemedewerkers, die worden ingehuurd via uitzendbureaus, bij Picnic €9,79 bruto per uur. Bij een gewone supermarkt is dat €11,68 euro. Picnic zegt geen traditionele supermarkt te zijn en dus niet gebonden te zijn aan de cao voor de supermarktsector.

Picnic herkent zich niet in de klachten

Mede-oprichter Michiel Muller van Picnic betreurt het dat FNV de klachten niet eerst met het bedrijf heeft besproken, maar zegt zich niet te herkennen in de klachten. ‘Wij zijn een hardgroeiend bedrijf en uiteraard gaat er bij ons ook soms iets fout. Dit herstellen we echter snel en we verbeteren processen continu. Daarbij is de input van medewerkers cruciaal’, zo wordt Muller geciteerd in Trouw.

Nog onderzoek naar omstandigheden runners

FNV zegt met meer dan 100 medewerkers van Picnic te hebben gesproken en heeft foto’s en documenten aan Trouw aangeleverd die het verhaal zouden bevestigen. De inspectie SZW zou twee klachten hebben ontvangen over het werken bij Picnic, waarvan er één op dit moment wordt onderzocht. FNV doet nog onderzoek naar de situatie rond de zogenoemde runners die boodschappen thuisbezorgen.

Reageer op dit artikel