nieuws

‘Eet-Geen-Dierendag’-campagne misleidend’

Branche & Bedrijf 854

‘Eet-Geen-Dierendag’-campagne misleidend’

ZOETERMEER –  ‘De Eet-Geen-Dierendag campagne van Wakker Dier is misleidend en oneerlijk.’ Dat stelt de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) die na een klacht bij de Reclame Code Commissie in het gelijk is gesteld.

Met name de claim van Wakker Dier, dat als iedereen een dag geen vlees eet, dit 500.000 dieren spaart, is volgens de RCC misleidend. Dat meldt het COV in een persbericht. ‘Goed dat de RCC Wakker Dier hier corrigeert’, zegt algemeen secretaris Richard van der Kruijk van de COV. ‘Ook claims of beweringen van NGO’s zijn gehouden aan regels en moeten inhoudelijk kloppen.’

Beweringen te makkelijk overgenomen

Volgens Van der  Kruijk worden beweringen van maatschappelijke organisaties door derden vaak te gemakkelijk voor waar aangenomen en overgenomen. ‘De uitspraak van de RCC maakt duidelijk dat het goed is om die ook kritisch tegen het licht te houden. Ik hoop dat organisaties en instanties die in de  toekomst dergelijke campagnes willen ondersteunen zich beter verdiepen in de juistheid van de boodschap en zich niet alten misleiden.’

Claim gespeend van elke realiteit

De claim van Wakker Dier, van 500.000 dieren, druist volgens Van der Kruijk tegen elke realiteit in. ‘Feitelijk wordt er namelijk helemaal niet minder geslacht en verwerkt.’ Volgens de RCC heeft de COV namelijk overtuigend aangetoond dat de productie van de Nederlandse vleessector niet één op één is te kopellen aan de binnenlandse consumptie. Wat niet hier wordt gegeten, vindt een bestemming in het buitenland waar juist een stijgende vraag is naar vleesproducten. Bovendien worden veel bijproducten gebruikt, dus volgens de COV wordt alles van het dier duurzaam benut.

Campagne wel een succes

Volgens Wakker Dier was de campagne overigens wel een succes. ‘Nederland gaf massaal gehoor aan onze oproep op om 4 oktober geen vlees te eten. Namens de dieren, bedankt!’ Volgens de dierenrechtenorganisatie deden veel cateraars en bedrijven mee. Daardoor kregen volgens Wakker Dier meer dan driehonderdduizend mensen op het werk een ‘net iets andere lunch’ aangeboden.

Reageer op dit artikel