nieuws

AH, Aldi, Vomar, Jumbo kans op Gouden Windei

Branche & Bedrijf 6393

AH, Aldi, Vomar, Jumbo kans op Gouden Windei

DEN HAAG – Albert Heijn, Aldi, Vomar, Jumbo, Venco, Coca-Cola en Unilever maken kans op het Gouden Windei 2018.

Dat maakt Foodwatch bekend. Onder meer AH Zoete aardappelpuree maakt kans, omdat daar vooral gewone aardappels in zouden zitten. Ook de plakken kaas van AH Zaanse Hoeve zijn genomineerd vanwege het ‘goochelen met calorieën’, aldus de consumentenorganisatie. Verder nomineerde Foodwatch Aldi Culinella Olijf voor bakken en braden, Vomar Roomboter reuzerozijnenbollen en Jumbo Cherrytomaat Pastasaus. Andere kanshebbers op het Gouden Windei 2018 zijn Venco Honingdrop, met pakweg 150 keer meer suiker dan honing, het inspired by clouds crispy smartwater van Coca-Cola, dat volgens de organisator ‘gewoon duur water is’, en Conimex Gembersiroop van Unilever.

Meest misleidende voedingsproduct

De consumentenorganisatie reikt de ‘prijs’ jaarlijks uit voor het meest misleidende voedingsproduct. Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de site van de consumentenorganisatie. Vorig jaar won het maisbrood van Jumbo, waar geen maismeel in zat. Jumbo kreeg toen 31 procent van de stemmen.

Naam of verpakking wijzigen

De verkiezing is negen jaar geleden door Foodwatch in het leven geroepen als protest tegen ‘marketingleugens’ en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. Vaak reageren kanshebber op hun nominatie door hun verpakking aan te passen. Zo wijzigde AH vorig jaar de naam Muesli Vezelrijk nadat de actiegroep erover zei dat dit product de minste vezels bevatte van alle AH huismerk muesliproducten.

Foto: Foodwatch

Reageer op dit artikel