Van Eerd: 'Marktleiderschap heeft nadelen'

Van Eerd: 'Marktleiderschap heeft nadelen'
Archieffoto: Distrifood

VEGHEL - Frits van Eerd is tevreden met de tweede positie voor Jumbo op de Nederlandse markt voor supermarkten. 'Het marktleiderschap heeft behoorlijk wat nadelen.'

Dat zegt Van Eerd in een interview in de jongste editie van de Quote 500. Zijn vader Karel van Eerd is inmiddels opgerukt naar de zesde plaats van die ranglijst met een vermogen van €2,1 miljard, 10,5 procent meer dan een jaar eerder. In het interview vertelt Van Eerd wel te zien dat de schuld door de overname dit jaar van Emté Supermarkten binnen een jaar wordt terugbetaald. 'Dat is echt ongelooflijk. Maar we zijn ook zuinig en in sommige dingen snoeihard. Nu zijn we de nummer twee en dat vind ik wel mooi.'

Marktleider ligt onder het vergrootglas

Volgens Van Eerd heeft het marktleiderschap behoorlijk wat nadelen. 'Het is een schande als we zouden zeggen dat we doorgaan met plofkippen, terwijl de slager om de hoek niks anders verkoopt. Je ligt onder een vergrootglas als je de grootste bent', aldus Van Eerd in Quote.
Iedereen praat altijd heel trots over familiebedrijven, maar ik denk dat het in de helft van de gevallen gezeur en gerommel is”

Nadelen van familiebedrijven

Hij geeft ook zijn visie op het fenomeen familiebedrijven. 'We kennen allemaal de mooie kant van familiebedrijven, maar er is ook een andere kant. Die van de baas, de oprichter; de opa die altijd de touwtjes in handen wil hebben en rondloopt met de gedachte: het is mijn idee en daar blijft iedereen vanaf. Iedereen praat altijd heel trots over familiebedrijven, maar ik denk dat het in de helft van de gevallen gezeur en gerommel is doordat mensen blijven hangen op waardes die niet meer helemaal de waardes zijn die erin moeten zitten. Je moet continu meebewegen.'

Van Eerd gelooft in het ontdekken van talent in iemand

Dit nuanceert Van Eerd ook weer direct. 'Maar goed, wie ben ik? Als derde generatie ben ik in principe op aarde gezet om de tent af te breken, maar ik denk dat het tegendeel waar is.' Hij geeft ook aan waar het verschil ligt tussen hem en vader Karel. 'Mijn vader is iemand die vindt dat je mensen een duidelijke opdracht moet geven en de boel strak moet houden. Ik probeer het talent van iemand te ontdekken. Daarin verschillen wij van mening. Hij vond nog weleens dat het allemaal wat sneller en strakker kon, terwijl ik denk dat ik juist kort op de bal zit. Maar ik wil het wel graag door de mensen zelf laten doen in plaats van dat ik vertel wat ze moeten doen.'

Geen schakel tussen fabrikant en winkelketen willen zijn

Al snel na zijn aantreden wist hij wat hij wilde. 'Na 75 jaar focus op de groothandel wilde ik in 1996 beginnen met de ontwikkeling van een eigen winkel. De sage was dat de groothandel geld verdient en eigen supermarkten geld kosten. Ik vond dat onverteerbaar: waarom zou je een schakel tussen een fabrikant en een winkelketen willen zijn?' Bij de ontwikkeling daarvan kreeg hij volop ruimte van zijn vader. 'Mijn vader heeft mij, eerlijk is eerlijk, geen strobreed in de weg gelegd om het te proberen. Proefondervindelijk hebben we dat bedrijf gebouwd.'

Lees ook: Topman Van Eerd wil Jumbo ‘ontgelen’

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.