nieuws

Markt thuisbezorgen food groeit naar €3,8 mld

Branche & Bedrijf 1612

Markt thuisbezorgen food groeit naar €3,8 mld

EDE – De totale markt voor het bezorgen van food groeit dit jaar met 20,1 procent naar €3,2 miljard. Naar verwachting komt daar komend jaar weer €600 miljoen aan omzet bij.

Dat meldt het FoodService Instituut (FSIN) in zijn deze week verschenen FSIN Dossier Delivery 2019. Hierin worden de thuisbezorgactiviteiten van foodservice en foodretail in kaart gebracht, inclusief verwachtingen voor komend jaar. Volgens FSIN is thuisbezorgen volgend jaar goed voor een marktaandeel van 5,9 procent binnen de totale foodmarkt.

Foodservice groeit komend jaar online met 11,4 procent

Het foodservicekanaal blijft dominant bij het thuisbezorgen van food, zo blijkt uit de cijfers. De maaltijdbezorging in de buitenhuishoudelijke markt is volgens FSIN in 2018 goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4 procent. Voor komend jaar rekent de organisatie op een verdere stijging met 11,4 procent naar €1,9 miljard.

Foodretailers bezig met inhaalslag in thuisbezorgen

Foodretailers zijn wel bezig met een inhaalslag. De online verkoop van levensmiddelen neemt volgens FSIN dit jaar met 29 procent toe tot €1,4 miljard. De verwachting is dat de omzetgroei komend jaar nog hoger zal uitvallen. Volgens de prognose van het FoodService Instituut moet de toename van de online verkopen van foodretailers uitkomen op 30,8 procent.

Nieuwkomers in de markt stimulans voor groei

‘Belangrijkste drivers van deze groei in Delivery Foodretail zijn de supermarkten, zij zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt. Consumenten verkiezen ook hier duidelijk het gemak van thuisbezorging boven het zelf afhalen van hun online bestelde boodschappen’, zo stelt FSIN. Supermarkten boeken online dit jaar een omzettoename van 39,8 procent, een cijfer dat volgens het instituut komend jaar groeit tot boven de 40 procent.

Foodretail heeft nu een marktaandeel van 43 procent in thuisbezorgen

Andere segmenten binnen de online foodretail, onder meer versboxen en drankenbezorging, groeien ook. Dit gebeurt echter met bescheidenere cijfers dan de supermarkten. FSIN rekent voor diepvriesbezorgers de komende jaren om een omzetdaling. Door de snelle groei rekent het instituut erop dat foodretail de komende jaren in marktaandeel de foodservice gaat inhalen. Komend jaar moeten de verhoudingen al op 50/50 liggen. Op dit moment is foodretail nog goed voor 43 procent van de markt voor het thuisbezorgen van food, tegen 57 procent voor foodservice.

Reageer op dit artikel