nieuws

Leeftijdscontrole Bol.com faalt bij drankverkoop

Branche & Bedrijf 1533

Leeftijdscontrole Bol.com faalt bij drankverkoop
Foto: ANP

MEPPEL – De leeftijdscontrole door bezorgers bij het afleveren van online bij Bol.com bestelde drank faalt geregeld. Bol.com reageert geschrokken.

Dat meldt het AD naar aanleiding van een vlog van Sven van der Meulen van Vrije Vogels. De 22-jarige vlogger liet op zes verschillende momenten online bestelde alcoholhoudende dranken thuisbezorgen. Hij filmde dat met een verborgen camera.

Zes bezorgers

De drank is door zes verschillende bezorgers afgeleverd. Daarbij ging het om verschillende soorten drank, van bier tot sterke dranken. Hij bestelde de drank via Bol.com bij Albert Heijn en bij Ahold-dochter Gall & Gall. De dranken werden in alle gevallen door logistiek provider Dynalogic aan huis  bezorgd. De 22-jarige nam de drank vijf keer zelf in ontvangst. Volgens de alcoholrichtlijn NIX 18 had daarbij de leeftijd worden gecheckt door naar een ID te vragen. Slechts twee van de vijf bezorgers hielden zich aan deze richtlijn. Drie keer werden de alcoholhoudende dranken zonder enig probleem afgegeven.

Zelfs 15-jarige krijgt drank

Van der Meulen liet de zesde keer de drank in ontvangst nemen door een 15-jarig familielid. Die mag, in tegenstelling tot de vlogger zelf, überhaupt geen drank in ontvangst nemen of kopen. Ook hierbij droeg de bezorger de drank over zonder naar een ID of zelfs maar leeftijd te vragen.

Bol geschrokken

Bol.com biedt de service sinds een maand aan en geeft in een reactie aan geschrokken te zijn van de falende controle. De Ahold-dochter heeft meteen navraag gedaan bij leveranciers AH en Gall&Gall, die beiden al langer drank thuisbezorgen. ‘Als wij er geen vertrouwen in hebben dat een verbetering kan plaatsvinden, dan kunnen we besluiten de samenwerking te stoppen. In dit geval wordt er direct actie ondernomen en vertrouwen wij erop dat het incidenten betreft’, laat het bedrijf in hhet AD weten.

Ketens checken wekelijks zelf

Albert Heijn en Gall&Gall zeggen contact te hebben opgenomen met bezorger Dynalogic om te kijken hoe het fout kon gaan. Volgens de ketens is elke fout er een te veel. Beiden zeggen de leeftijdscheck bij de bezorging wekelijks te laten controleren door Bureau Nuchter. Daarbij zou het nalevingspercentage een stuk hoger liggen dan in het geval van Van der Meulen. Bezorgers zouden ook allemaal een digitaal opleidingsprogramma hebben gevolgd om de leeftijdscontrole uit te voeren.

Bekijk hier het vlog van Van der Meulen:

Reageer op dit artikel